Повага
  • Головна
  • Статтi
  • Зміна гендерних ролей і шкідливі стереотипи: що показало дослідження про вплив війни на жінок
Статтi

Зміна гендерних ролей і шкідливі стереотипи: що показало дослідження про вплив війни на жінок

Жінки в Україні відчувають гострий вплив війни на своє психічне та фізичне здоров’я. А також стурбовані поверненням старих гендерних стереотипів. Такі результати показало дослідження BBC Media Action.

Дослідження проводили в січні 2023 року. Воно дає повне розуміння того, як на жінок вплинула війна. Ідеться про ключові проблеми, з якими стикаються українки та про те, як конфлікт впливає на гендерні ролі.

Із якими проблемами стикаються переселенки

Війна вплинула на жінок у багатьох аспектах, таких як переміщення, проблеми із доходами, працевлаштуванням, психічним і фізичним здоров’ям. Особливо гостро це відчувають певні групи жінок, такі як внутрішньо переміщені особи або жінки, які проживають на окупованих територіях.

У якісному дослідженні жінки ВПО розповідали про труднощі, з якими вони зіткнулися при пошуку житла та роботи, про ізоляцію, пов’язану з розлукою з родиною, друзями та домівкою. А також про проблеми, пов’язані з адаптацією до нової громади та проживанням у чужому домі (навіть у домі родичів чи друзів).

Жінки також згадували різні проблеми, з якими вони зіштовхнулися у сфері освіти. Молодші жінки-переселенки зазначили, що їм було складно відвідувати всі заняття в університеті в режимі онлайн. Матері були стурбовані тим, чи матимуть їхні діти доступ до освіти після переїзду, а також тим, що їм доводиться ухвалювати важливі рішення без свого партнера або сім’ї поруч.

Читайте також: Людмила Ясененко, медикиня: Мені говорили, що я маю народжувати дітей і варити борщ

Рольовими моделями для жінок є відомі політикині

Учасниці дослідження також обговорили, які рольові моделі надихнули їх на подолання наслідків війни. Жінки середнього віку згадували першу леді Олену Зеленську, заступницю міністра оборони Ганну Маляр та знаменитостей. Натомість молодих жінок більше надихали їхні знайомі. Наприклад, місцеві жінки, про яких розповідали у ЗМІ, або їхні власні подруги.

Гучні історії жінок, таких як Катерина Поліщук (медикиня, яка пережила російський полон і повернулася в межах обміну полоненимиред.), згадували як жінки, так і чоловіки. Онлайн-аналіз показав, що рольовими моделями для жінок, як правило, були відомі жінки в політиці.

Загроза закріплення гендерних стереотипів

Крім того, дослідження виявило поширення гендерних стереотипів та зміну гендерних ролей під час війни.

Так, жінки й чоловіки дуже вдячні захисникам і захисницям, які захищають Україну. У суспільстві існує сильне почуття національної єдності, яке допомагає долати гендерні відмінності. Однак існує думка, що чоловіків у ЗМІ звеличують як захисників і героїв, і це загрожує закріпленням гендерних стереотипів у майбутньому.

Згідно з даними опитування, 77% жінок вважають, що рівність в Україні вже досягнута, а 84% заявили, що жінки і чоловіки відіграють однакову роль у війні. Однак 45% жінок також вважають, що найважливішою роботою жінки є догляд за домом і приготування їжі для сім’ї.

Читайте також на платформі «Жінки – це 50% успіху України»: Гендерний вимір війни»: «ЮрФем» презентувала аналітичне дослідження

Ставлення чоловіків віддзеркалювало позицію жінок – 90% погодилися з тим, що жінки і чоловіки мають рівні ролі, але значна частина (48%) вважали, що найважливіша роль жінки – дім.

ЗМІ мають забезпечувати гендерний баланс у контенті, а також уникати стереотипів

За результатами дослідження експерти пропонують низку рекомендацій для медіа, які висвітлюють проблеми жінок:

  • Руйнування гендерних ролей і сильне почуття національної єдності можна використати для позитивного впливу на гендерну рівність. Протидіяти наративам, які підживлюють гендерні стереотипи, розповідаючи про жінок, які беруть участь у воєнних діях. Також варто показувати жінок як лідерок і винахідниць, які здатні ухвалювати рішення.
  • Наратив про чоловіків як захисників може мати негативні наслідки для гендерної рівності в майбутньому. ЗМІ повинні забезпечувати гендерний баланс у контенті й продукції, а також уникати стереотипів. Це допоможе створити збалансовану картину, яка висвітлюватиме проблеми жінок, а також однаково показуватиме внесок жінок і чоловіків у війську.
  • Позитивний контент може бути корисним для жінок у повсякденних викликах, але він повинен бути помітнішим за той, що є в соцмережах. Варто створювати чітко брендовані серії з практичною інформацією й історіями про жіночу стійкість і дії в повсякденному житті, щоб допомогти іншим жінкам впоратися зі схожими проблемами.

У межах дослідження опитали понад 1500 українок, зокрема 200 жінок на непідконтрольних українському уряду територіях. Дослідження також включало фокус-групове обговорення з жінками й чоловіками, а також аналіз цифрового контенту.

Схожі записи

“Молода, народиш ще”. Чому українські породіллі не отримують психологічної підтримки в пологових

У 1998 році нас було лише троє, – співзасновниця «Ла Стради» Катерина Левченко про 22 роки організації

«А з ким дитина?» або дискримінація та порушення закону на співбесіді до САП