Повага
  • Головна
  • Статтi
  • Стефанія Туркевич: композиторка, музикознавиця, піаністка
Жінка в історії Статтi

Стефанія Туркевич: композиторка, музикознавиця, піаністка

До 140-річчя українського жіночого руху

Людина складається на 75% із води, а моє тіло, мозок, кров наповненні музикою. Малою я слухала, як прекрасно грає на фортепіано мама, і всотувала кожний звук. Тато заснував домашній хор — підтримував наші перші кроки в музиці. Ніколи не шкодував грошей на нашу музичну освіту. Музика об’єднувала, підтримувала й була невіддільною частиною нашої сім’ї.

Як це важко –– догодити всім і всьому! Бути матір’ю, жінкою, господинею, ученицею консерваторії, композиторкою…

Ми грали в домашньому салоновому оркестрі: тато на басі, мама на фортепіано, Льоньо на чельо, я на фісгармонії, Марійка і Зенко на скрипці. Музика, як вода, напувала наше коріння, розкривала наш талант. Вона притягувала цікавих людей у наш дім, відчиняла двері до нашої музичної родини.

Хоча музика легко мені давалася, я не могла задовольнитися рівнем дилетантки, тож училася у Львові, Відні та Празі, здобуваючи професійну освіту у славних учителів і багато працювала, відточуючи майстерність. Іноді мені здавалася, що то все намарно і я нічого не вмію. Та музика і вчителі підштовхували працювати далі. Адже музика вимагає найбільше мозольної праці.


Читайте також: Соломія Крушельницька наснажує: як чотири мисткині творили, надихаючись постаттю співачки


У мій перший твір — Службу Божу, що линула в піднебесся собору Святого Юра, я вилила весь відчай, горе й молитву після відступу нашого війська.

Не уявляєте собі, як це важко –– догодити всім і всьому! Бути матір’ю, жінкою, господинею, ученицею консерваторії, композиторкою. Треба було не раз зціплювати зуби!

Стефанія Туркевич
Стефанія Туркевич

У музиці я прагнула говорити мовою часу

Якщо я не могла сісти з олівцем, щоб проживати ноту за нотою, я відтворювала їх у думках, програвала в серці. Яке то задоволення — чути свій твір на концерті. Я властиво не знала, який він буде у відповідному виконанні. Для мене щоразу він був новий і дорогий, неначе почула його вперше. Я не вірила, що це я його написала.

Згадую, як Зоя з гордістю всім розповідала про дитячий балет, де вона виступала: «Мамуся написала музику! Мамуся!»

У часи радості, скрути, тривоги я мала на що спертися. Музика стала мостом, що втримував зв’язок із батьківщиною, коли 1944 року я назавжди покинула рідний Львів, рятуючись від совєтів.


Читайте також: Софія Яблонська: мандрівниця, письменниця, фотографка


У музиці я прагнула говорити мовою часу. Люди підкорювали космос, і я разом із ними летіла в безмежний загадковий всесвіт чорної матерії, астероїдів, далеких планет у своїй Космічній симфонії

Світ українських казок, легенд, міфів, як узор вишиванки, відтворює наш генетичний код, зв’язок із корінням. Я залучала ці яскраві образи, щоб розповісти нашу історію музикою. Музика була моїм словом, пензлем, яким я творила з надією, що колись вона зазвучить у вільній незалежній Україні.

Хто така Стефанія Туркевич

Стефанія Туркевич
Стефанія Туркевич

Стефанія Туркевич (Лісовська, з 1937 Лукіянович) народилася 25 квітня 1898 року а родині священика й піаністки. Всі в родині грали на якомусь інструменті, а батьки вкладали кошти в музичну освіту дітей.

Стефанія офіційно була визнана першою українською композиторкою. Пройшовши навчання у Вищому музичному інституті імені Лисенка, у Львівському університеті, в Державній учительській семінарії, у Консерваторії польського музичного товариства, у Віденському університеті та Празькій консерваторії. 1934 року захистила дисертацію з музикознавства у Празі. Любов до дітей та України виливала в дитячих операх «Цар Ох або серце Оксани», «Куць», у першому українському дитячому балеті «Весна». 

1944 року родина виїхала до Відня, а 1946 –– переїхала до Англії, де Стефанія Туркевич продовжила плідно працювати над симфонічними творами «Космічна симфонія», балетами «Руки», «Мавка», камерно-інструментальними творами, творами для фортепіано тощо. Стефанія Туркевич померла 8 квітня 1977 року в Кембриджі, Велика Британія.

Підготувала Таніта Маре 

2024 року український жіночий рух відзначатиме 140-річчя. Громадські організації об’єднали свої зусилля й ресурси та розпочали інформаційну кампанію «До 140-річчя українського жіночого руху», присвячуючи цій даті свої проєкти. Одним із них став проєкт «Жінка для жінки: підтримка лідерства ВПО та посилення впливу на прийняття рішень», який реалізовує «Бюро гендерних стратегій і бюджетування» у партнерстві з «Центром гендерної культури» за технічної підтримки ООН Жінки в Україні  та фінансування Жіночого фонду миру та гуманітарної допомоги ООН (WPHF) Women’s Peace & Humanitarian Fund

Учасниці менторської програми проєкту створили добірку текстів про відомих українських діячок «Видимі: українки в історії» (менторка — Слава Світова).

«Повага» приєднується до інформаційної кампанії та з дозволу авторок публікує історії українок, які в різні часи натхненно творили жіночу історію.

Більше текстів ви можете знайти на сайті Простору гендерної культури.

Схожі записи

Обережно, сексизм. Чому особисте життя Світоліної не стосується її поразок або перемог

Більше фемінітивів, але менше експерток — моніторинг регіональних ЗМІ

8 березня: чи є що святкувати?