28% українських інтернет-медіа мали сексистські та принизливі дискримінаційні меседжі у липні 2021 року. Найбільше дискримінації та сексизму у медіа «Політека» (37,7%), на сайті «ТСН» (26,3%) та «24 канал» (12,1%). Торік «Політека» та «ТСН» також були найбільш сексистськими, але цьогоріч їхні показники зросли.
Значно менше матеріалів з дискримінаційними та сексистськими меседжами в «Сегодня» (5,3%), «Обозревателе» (4,9%) та «Новом времени» (3,6%).
Про це йдеться у новому моніторингу Інститут масової інформації.
Жінки в інтернет-медіа
Більшість стереотипів, які поширюють медіа, стосуються жінок. Дискримінаційні стереотипи щодо чоловіків трапляються майже у 80 разів рідше.
Загалом 98,8% сексистських матеріалів мають дискримінаційні наративи стосовно жінок.
Наприклад, ось такі наративи про жінок у «Політеці»:
- «Ти жінка, а отже дружина, а потім уже особистість».
- «Ти жінка, а отже маєш бути факабельною красунею нонстоп».
- «Ти жінка, а отже ми осуджуватимемо тебе через твій вік, одяг, зачіску тощо».
- «Ти жінка, а отже ти аксесуар до свого чоловіка: тобою можуть мірятися, стверджувати, що чоловік «не додивився» за тобою».
У «Корреспонденті» простежуються поодинокі випадки бодішеймінгу в бік материнства та вагітності. Із серії «народила – не будь жирною». «НВ» поширює мізогінію та ворожнечу щодо інших жінок. (Але вже після моніторингу «НВ» ухвалили редакційний кодекс, у якому зазначається, що редакція засуджує гендерні стереотипи та дискримінаційні висловлювання).
А на сайті «ТСН» особливо люблять об’єктивізувати та сексуалізувати жінок. Там навіть створили теґ #пятаточка на матеріали, де по-сексистськи описують жіночі сідниці. Сексуалізація — один з найпопулярніших прийомів інтернет-медіа. Журналісти та журналістки часто беруть фото з Instagram відомих жінок, подають їх із сексуалізованим описом.
«Відомі жінки публікують фото у своїх персональних профілях у соцмережах. Жінки можуть бути в сукнях, у чадрі чи навіть оголені. Бо це їхнє тіло, їхній вибір, які фото публікувати. А ось уже медіа ліплять сексизм до цих фото і публікують новини, висмоктані з пальця. Водночас жінки в жодному разі не розраховують, що автори сексистських медіа еротизовано описуватимуть деталі їхніх тіл та придумуватимуть принизливі словосполучення.
Окрім цього, медіа, які публікують дискримінаційні новини, порушують журналістські стандарти, етику журналістів та принижують жінок», — кажуть в ІМІ.
Ось такі публікації дозволяють собі медійники та медійниці:
А що ж чоловіки?
Щодо чоловіків дискримінаційних матеріалів лише 1,2%. Найчастіше це поширення стереотипів про те, якими «мають бути справжні чоловіки» та ейджизм.
Але загалом до чоловіків значно краще ставлення.
Наприклад, видання «Кореспондент», пишучи про 81-річного Чака Норріса, який нагороджує жінку чорним поясом з карате, називає жінку 83-річною старенькою, а чоловіка — Чаком Норрісом. У тексті про вік Норріса не йдеться.
В Інститут масової інформації у цьому вбачають подвійні стандарти. Бо він чоловік, а отже «його вік – його мудрість», а в жінки відразу «її вік – її старість».
«Є припущення, що в деяких медіа стоїть рандом-барабан, як у Якубовича з «Поле Чудес». І перед тим, як вигадувати принизливі нісенітниці, в редакції крутять барабан, щоб випало якесь ключове слово. Наприклад, бікіні, міні, мінібікіні, груди, сідниці, осідлала, ліф, тісний, мокрий, звабливий, топлес, кішечка, глибоке, купальник, соски, пружні, мікротрусики, грайлива», — іронізують в ІМІ.
Моніторинговий аналіз проводився в липні 2021 року у 25 загальнонаціональних інтернет-ЗМІ. За моніторинговий день зібрано 247 матеріалів, які містять ознаки сексизму або дискримінаційні меседжі.
Аналізували такі медіа: Politeka.net, Tsn.ua, Obozrevatel.com, 24tv.ua, Korrespondent.net, nv.ua, segodnya.ua, Pravda.com.ua, Strana.ua, Rbc.ua, Censor.net.ua, Gordonua.com, Liga.net, Zaxid.net, Unn.com.ua, Espreso.TV, Ukrinform.ua, Bykvu.com, Slovoidilo.ua, Hromadske.ua, Interfax.com.ua, Zn.ua, suspilne.media, Radiosvoboda.org, Babel.ua.