Поява в Києві загадкових лайтбоксів із висловами «Жінка-керівник» завжди стерво», «Навіщо платити за ПМС?» і «Кар’єристка – мати-зозуля» викликала в Києві широкий резонанс. Понад 800 лайків на фейсбук-сторінці «наш Киев», десятки публікацій у пресі, тисячі обурених перепостів, заклеювання самих лайтбоксів добровольцями і… практично жодної згоди з текстами лайтбоксів, що не може не надихати.
Версій щодо причин появи провокаційних гасел було багато: деякі громадяни приплутували сюди СБУ і «теорію змови», а деякі навіть повірили в реальну Спілку сексистів України.
Тут слід зазначити, що відповідно до статті 8 “Загальні вимоги до реклами” закону “Про рекламу” у рекламі забороняється “вміщувати твердження, які є дискримінаційними за ознакамипоходження людини, її соціального і майнового стану, расової та національної належності, статі” тощо.
«Повага» особисто зв’язалася з замовницею проекту Оксаною Бобровською із проханням пояснити мотиви цього ексцентричного вчинку. Відверто кажучи, ми чекали на грізний прийом голови Спілки сексистів, але яким же було наше здивування, коли ми почули чемний і радісний голос людини, яка, здавалося б, із нетерпінням очікувала дзвінка саме від головного феміністського видання столиці. Ми вважаємо за необхідне повністю процитувати офіційне пояснення Оксани і спробувати глибше зрозуміти, чим мотивована ця провокація саме в такому місці й за нинішніх соціально-політичних умов.
«Минуло три дні від початку рекламної кампанії «Спілки сексістів України», і настав час зізнатися. Відповідальність за розбурханий настрій тисяч киян беремо на себе ми, сайт для бізнесвумен WoMo.com.ua (working moms), – організатори SHE Congress, на якому жінки обмінюються досвідом – як розбивати скляні стелі в кар’єрах і вибудовувати баланс між роботою, особистим життям та материнством.
Спасибі суспільству за резонанс. Те, що такій великій кількості людей довелося замислитися над проблемою Жінки в Суспільстві, – це вже добре. Відверто кажучи, ми думали, що більшість чхати хотіла на проблему гендеру, що інертному й індиферентному суспільству вона здається занадто далекою й абстрактною – десь в Америці, але не тут, не так, на бульварі Тараса Шевченка. Ми настільки звикли до сексизму, що навіть не звертаємо на нього уваги. Не секрет, що жінки одержують на 30% меншу оплату за аналогічну працю, ніж чоловіки. І де протести? Уряди розвинених країн давно прийшли до розуміння, що ігнорувати 50% потенціалу країни – недозволене марнотратство, і стимулюють розвиток жіночого підприємництва. А що в нас?
Чого ми домагалися, придумавши просту й різку комунікацію на межі фолу? Розбурхати, дістати, роздратувати і змусити замислитися – тут і зараз. Аудиторія сайту WoMo (working moms) – жінки сильні, успішні, які пройшли шлях боротьби з закостенілими шаблонами. Це дозволило нам провести ряд опитувань і вичленувати найпоширеніші обурливі шаблони в оцінці жіночої ролі в суспільстві. Так народилися Зозуля, Стерво і ПМС. Сподіваємося, цих трьох днів було достатньо, щоб тепер розпрощатися з ними раз і назавжди.
Організована рекламна кампанія – це не промо конференції, репутація і спікери якої й так привертають до неї увагу. Це усвідомлена постійна робота над ліквідацією гендерної нерівності, яку ми системно ведемо в онлайні й офлайні. Уже третій рік, напередодні SHE Congress, ми інвестуємо в укорінення ідей рівності – шокуємо, доводимо до абсурду, змушуємо задуматися. Минулорічна реклама теж була не з ніжних – «Не треба бути трішки мужиком, щоб бути бізнесвумен».
Ми розцінюємо три дні, протягом яких у місті висіли три ситілайти з гаслами від імені вигаданої сексистської організації, як процес вибухання нариву проблематики гендерної нерівності в Україні.
Досить жити стереотипами. Навчаймося їх помічати. Розпізнавати. Обводити жирним флуоресцентним маркером, аби згодом їх зруйнувати».
А тепер уявімо ситуацію: у центрі міста з’являються бігборди з написами «Земля не обертається навколо сонця! Спілка ворожок України». Або: «На Марсі живуть люди, просто від нас це приховують! Спілка астрологів України». Або: «Вомбати літають! Спілка поттероманів України». Правда, неможливо уявити, що на такі гасла реагуватимуть акціями протесту? А все тому, що заперечення очевидних загальновизнаних фактів не може викликати нічого, крім саркастичної посмішки.
Уже за 20 років плакати сексистського спрямування в центрі Києва неможливо буде помислити навіть у вигляді жарту, але сьогодні досі трапляються люди, які сприймають такі месиджі всерйоз, обурюються, протестують. Це може говорити тільки про одне: той факт, що жінки повинні мати рівні права з чоловіками, є для українського суспільства не настільки очевидним, як хотілося б, але, оскільки є обурення, то процес дорослішання суспільства в гендерних питаннях таки стартував і швидко набирає обертів. Ще півстоліття тому такі плакати сприйнялися б як мирний і милий жарт, не більше, а зараз уже йдеться про посягання на недоторканні жіночі права й образу почуттів. Це – прогрес. І ми будемо рости далі.
Оксана Осмоловська
1 comment
Сподіваюся, замовників сексистської реклами якось покарали.
За їхньою логікою треба розмістити ще й такі плакати:
“Крим це Росія”, “Ґвалтівник завжди правий”, “Пасивне куріння нешкідливе”, “Цигани не люди”…
Коментарі закриті.