Повага
Image default
Статтi

#Страшноїздитивпотязі: українки діляться історіями про поїздки залізницею

«Дєвушка, давайте знайомитись. Куди їдете? Чому сама? Пиво будете?». Жінки, які подорожують потягами, нерідко зіштовхуються з нав’язливими запитаннями та домаганнями попутників. Тисячі пасажирок потрапляють у різні неприємні історії, після яких їздити самій залізницею стає страшно.

Цю проблему активно обговорюють після допису пасажирки про її нічну поїздку в потязі. Двоє нетверезих чоловіків чіплялися до дівчат, які їхали в купе. Проте ані провідник, ані начальник поїзда, ані поліція зарадити не змогли. Про інцидент у потязі «Львів-Маріуполь» у ніч із 8 на 9 серпня написала в фейсбуку Катерина Стельмащук. 

Її допис викликав значний резонанс та отримав тисячі поширень і коментарів. Багато жінок почали розповідати свої історії, пов’язані з нетверезими попутниками. Cпівчувають пасажиркам, яким довелося пережити страх та дискомфорт, і чоловіки. Але просять не стригти всіх під один гребінець. Жінки не заперечують, що їм доводилося їздити і з вихованими та тактовними попутниками. Проте це не скасовує того, що жінки, які подорожують потягом, загалом не почуваються там у безпеці.

Проблема безпеки в поїздах виникла не сьогодні й не вчора, однак наразі вона так і не вирішена. На ситуацію не вплинули навіть кричущі випадки, коли доходило до загрози життю пасажирки. Нагадаємо, хвилю обурення з цього приводу підняли рік тому, коли в потязі «Львів-Маріуполь» раніше судимий Віталій Рудько побив і намагався зґвалтувати журналістку Анастасію Лугову. Однак відтоді в поїздах нічого не змінилося. 

«Повага» з’ясовувала, як «Укрзалізниця» планує вирішувати цю проблему, і який алгоритм дій бригади й пасажирки, якщо їй «пощастило» їхати з нетверезим попутником у одному купе. 

«Дєвачькі, а ви голєнькіє спітє ілі пєрєадєваєтєсь?» 

За словами Катерини Стельмащук, разом із нею в купе їхала ще одна дівчина. Була перша година ночі, пасажирки почали готуватися до сну. Аж тут у вагон заходить компанія, яку чути ще з вулиці, і дівчата розуміють, що з ними їхній сусід. 

«О, єщьо і купе с дєвачькамі, ну візьот же!», — сказав чоловік, заносячи валізу в купе. Далі було намагання познайомитися. 

«Дєвачькі, а ви голєнькіє спітє ілі пєрєадєваєтєсь?» — ця фраза просто ошелешила пасажирок, і вони зрозуміли, що цієї ночі в купе спокійно не спатимуть.

До чоловіка прийшов товариш, вони почали розпивати алкоголь. На вимоги дівчат припинити не реагували. Провідниця нічим не змогла зарадити, натомість запевнила, що не може зняти п’яного пасажира з рейсу, бо в нього куплений квиток. 

Зрештою чоловік вийшов і Катерина на кілька хвилин навіть устигла заснути. 

«А потім прокинулася від того, що цей мудак схопив мене за руку зі словами «Ну шо принцеска, спіш ілі нє спіш?», — пише дівчина.

Довелося викликати поліцію. У результаті дівчат таки перевели в інше купе, тоді як чоловік залишився спати на своєму місці. 

#Страшноїздитивпотязі

Під дописом Катерини Стельмащук жінки почали писати про свій неприємний досвід. А громадська організація «Марш жінок» ініціювала флешмоб, спонукаючи розповідати свої історії  про небезпеку в потязі за хештегом #страшноїздитивпотязі.

Жінкам, які подорожують у потязі, радять мати з собою газовий балончик чи навіть електрошокер, а також учитися прийомам рукопашного бою. Дехто ділиться власним рецептом безпеки:

«Ніколи не одягну речі, які підкреслюють фігуру або хоч трішечки відкривають декольте. Ніколи не роздягаюся, завжди тримаю телефон та документи напоготові, багато, дуже багато спілкуюся з чоловіком по телефону, розповідаю, що й кого бачу, що відчуваю»,  — ділиться досвідом Лана. 

«Та ніч у потязі була пеклом»

«Декілька днів тому поверталася з подругами з моря. Уночі провідник пустив у вагон п’янючого чоловіка. Зрозуміло, що людина в такому стані мала б зробити ніч незабутньою для всіх. Так і сталося. Він обісцявся на верхній полиці й обмочив жінку на нижній. Поліцію не викликали, це створіння не висадили, а лише з мокрими штанами перевели в інший вагон. Провідник сказав нам замовкнути й лягати спати, бо «є ще гірші ситуації». Компенсації для жінки не дали ніякої, вона ще мала сама собі купувати нову постіль. Найстрашніше, що все це навіть нормально не помилося. Провідник просто взяв один рушник із 2 краплями антисептику й витер ним два місця і стіни. За кілька зупинок там уже їхали люди, яких він і не збирався попереджувати, що сидять вони на розмазаній сечі. От і їдьте тепер Укрзалізницею», — пише Анна. 

«Кілька років тому їхала в Київ із Кам’янця-Подільського в плацкартному вагоні. І практично весь вагон зайняли п’яні чоловіки! Адекватних людей було 2-3 на вагон. Біля мене сів п’яний, який ледь тримався на ногах. На моє прохання мені надали інше місце, бокове. Де напроти мене і з усіх боків теж їхали п’яні. Сама провідниця була в шоці від підбору пасажирів. Казала, що зараз п’яних їздить багато, але щоб фактично весь вагон, то таке бачила вперше. І теж запевняла, що їх ніхто не вижене, бо вони мають білети. Та ніч у потязі була пеклом. Сморід, крики п’яних. Деякі навіть ригали у вагоні з верхніх місць. Запам’ятала цю поїздку на все життя», — пригадує Світлана.

«Не раз була в таких ситуаціях. Якось проїхала майже всю ніч стоячи на коридорі. А іншого разу провідник просто зачинив мене на всю ніч у купе, давши пляшку з-під мінералки, на випадок якщо в туалет захочу, щоб не виходила… таке бидло в вагоні їхало…Не люблю залізницю. Не чуюся там безпечно», — зазначає Олена. 

«Тому намагаюся й не брати купе. Реально страшно, у плацкарті хоч людей можна на допомогу покликати. Останнього разу їхала цим же поїздом 27.06, узяла купе, бо інших варіантів не було, теж зі Львова вночі. Зайшов п‘яний чоловік, ще одна дівчина спала. Я попередила провідницю, що він п‘яний. А вона: «Ну так не буйний же». Я пів ночі не спала, поки він сидів. Дякувати Богу, він заснув і все обійшлося. Але це страшно! П’яних не мають пропускати у вагон взагалі! А провідниця йому ще каву приносила», — написала Юлія. 

Терпіти булінг, прояви сексизму чи банальну грубість не треба за жодних обставин!

На допис Катерини в соцмережі оперативно відреагувала «Укрзалізниця». Жінці подякували за сигнал, пообіцяли розібратися в ситуації, а також перепросили за поведінку своїх працівників.  

Як повідомив керівник відділу комунікацій, маркетингу та досвіду пасажирів «Укрзалізниці» Олександр Шевченко, наразі триває службове розслідування з приводу ситуації, яку описала Стельмащук. А з провідниками та начальниками поїздів провели додаткові бесіди.

«Ми ще раз нагадали їм усю процедуру. Загалом питання поводження в купе — це питання не до перевізника, а до людей. І цим людським фактором ми не керуємо», — каже керівник відділу комунікацій. 

Усі начальники поїздів, провідники та стюарди чітко проінструктовані щодо алгоритму дій у випадку сварки/бійки/домагань, запевняє Шевченко. Це має бути: зауваження, пересадка потенційно потерпілої сторони у безпечне місце, ізоляція потенційного порушника, виклик поліції до найближчої станції, зняття порушника з поїзда.

«Нам не все одно, ми розбираємо до дрібниць кожен випадок, реагуємо швидко. Тому щоразу, коли вам некомфортно з будь-якої причини, пишіть нам у месенджер, у чат-бот, дзвоніть до кол-центру, смикайте провідника! Терпіти булінг, прояви сексизму чи банальну грубість не треба за жодних обставин! Якщо начальник поїзда вбачає конфлікт або спірну ситуацію, він передовсім запропонує розселити учасників по різних купе. Це якраз те, що пішло не за планом у випадку з Катериною Стельмащук. Це взагалі дуже показовий кейс, який підсвітив одразу всі проблеми», — йдеться у дописі Олександра Шевченка у фейсбуку. 

Може зарадити встановлення відеоспостереження та запровадження охорони на рейсах

Зараз «Укрзалізниця» намагається вирішити ці проблеми шляхом встановлення відеоспостереження у вагонах та запровадження охорони на рейсах. 

«Ми вже встановлюємо камери в усіх нових та капітально відновлених вагонах, а допоки це лише крапля в морі — закликаємо будь-яку сумнівну ситуацію фіксувати на відео», — каже Шевченко. За його словами, на цьому етапі бракує більше рейсів під охороною. 

«Над цим працюють, хоча це й не панацея. А ще — потрібне більш дієве втручання поліції, щоб у всіх учасників процесу не було зневіри в доцільності її виклику. Окреме питання щодо критеріїв нетверезості й ступенів агресії, які можуть бути аргументом для примусової висадки або недопуску на посадку, над цим ми ще попрацюємо разом».

За словами Шевченка, питання безпеки для «Укрзалізниці» у пріоритеті: 

«Тож точно не треба мовчати — дайте нам змогу (і стусана, якщо треба) зробити подорожі залізницею однаково комфортними для всіх!» — резюмує посадовець. 

Що робити, якщо виникли проблеми з попутником?

Яким же має бути алгоритм дій для пасажирок та пасажирів, у яких виникають проблеми з попутниками, що вживають алкоголь. Його розписав колишній менеджер «Укрзалізниці» Олександр Рудоманов, який займався покращенням обслуговування пасажирів:

1. Начальник поїзда має право зняти пасажира, якщо є два свідки, які підпишуть акт для висадки пасажира. Якщо він цього не робить або ж каже, що не має права —  знайте, вам брешуть.

2. У таких випадках немає сенсу підходити до провідника, потрібно одразу набирати гарячу лінію 0800503111. Це ефективніше, десь за 5 хвилин прийде начальник поїзда й вирішуватиме ситуацію.

3. Якщо ситуація не вирішується, або начальник поїзда і провідник не вживають достатніх заходів, не закривати заявку при зворотному дзвінку з колцентру, бо тоді не буде проблеми, а так буде розбір у депо.

4. Якщо провідники або начальники поїздів кажуть, що поліція не приїжджає ніколи на такі виклики — це неправда. Скаржтеся на гарячу лінію, що вас переконували не залишати скаргу на п’яних пасажирів.

5. Окрім інформації начальнику поїзда, є сенс самим набрати гарячу лінію Нацполіції 0 800 500 202, пояснити ситуацію, повідомити, що будуть знімати п’яних пасажирів з поїзда і викликати наряд на найближчу станцію.

— Чому провідники толерують п’яних пасажирів? Зазвичай не хочуть додаткових проблем, до того ж, вони самі пропускають безквиткових, самі продають пасажирам алкоголь, — каже Рудоманов. 

Чи будуть вагони для жінок?

На думку багатьох жінок, ситуацію можуть вирішити гендерно-сегреговані вагони. Адже у змішаних вагонах окрім страху за свою безпеку від спілкування з часто нетверезими попутниками, жінки ще й відчувають дискомфорт та сором просто від перебування в тісному просторі з незнайомцем. 

— У присутності чоловіка в купе немає можливості переодягнутися, ти боїшся зайвий раз поворухнутися вві сні чи приміром зняти бюстгальтер, який тисне, чи колготи, у яких стало душно. Чи просто хвилюєшся, щоб не розкритися під час сну, коли спиш лише в одній футболці чи легкій піжамі, бо влітку інакше ніяк. Я не можу заснути, коли в купе є чоловік, навіть коли він тихо спить і нікого не чіпає. Відчуваю тривожність у поїздах після декількох випадків, пов’язаних із нетверезими й нетактовними пасажирами. Коли їду в купе лише з жінками, сплю спокійно», — розповідає Наталія.

Розмови про гендерно-роздільні вагони в Україні виникають час від часу, коли щось стається. Однак перспективи запровадити їх немає. Це неможливо, адже правилами перевезення пасажирів неаргументовано, пояснює Олександр Шевченко: 

— Гендерно-роздільні вагони притаманні деяким азійським країнам, а ми живемо в Європі. В жодній європейській країні так не їздять… А що, приміром, робити, коли батько мандрує з маленькою донькою? 

Олександр Рудоманов додає, що рік тому була ідея зробити окремі купе для жінок, хоча б кілька на потяг. 

— Я подавав таку пропозицію. Однак мені відмовили, оскільки це буде нерентабельно й цього не можна буде контролювати. Мовляв, якщо чоловік захоче сісти в це купе, то чому йому мають відмовити. Перспективи немає, і не думаю, що найближчим часом буде. Це можливо, але для цього потрібні зміни в законодавстві. До речі, після випадку з журналісткою Луговою начальника поїзда так і не звільнили, не зважаючи на те, що тоді взяли безквиткового пасажира. І все через застаріле законодавство. 

Ще один варіант вирішення проблеми

Питання про окремі вагони для жінок уже неодноразово викликало дискусію в суспільстві. Противники такої концепції наголошують, що вона порушує права чоловіків і є дискримінаційною, а отже тільки посилить нерівність між чоловіками й жінками. Натомість прихильники кажуть, що жінки мають право на безпечний простір, і якщо держава не може цього забезпечити в інший спосіб, то гендерно-сегреговані вагони можуть стати в пригоді.

Зараз в «Укрзалізниці» працюють над іншим підходом, який допоможе вирішити проблему. Зокрема, планують зробити так, щоб у онлайн системі, коли людина бронює квиток, було видно стать пасажирів, і таким чином можна буде обирати, з ким їхати.

— Це було б більш демократичним рішенням, адже тоді є вибір. Чи буде це реалізовано, багато в чому залежить від технічної можливості, — пояснює Олександр Шевченко. 

Євгенія Цебрій,

Фото: 112 Україна

Схожі записи

Було б правильно, якби мені присвоїли звання у полі, – перша жінка-миротворець про підвищення до полковниці

Заява Асоціації «ЮрФем» щодо конкурсу краси серед адвокаток

В парламенті мало жінок, бо партії ставлять їх у непрохідні частини списків – гендерна експертка