За сприяння кампанії проти сексизму «Повага» в рамках Форуму Видавців у Львові пройшов захід «Антидискримінаційна експертиза шкільних підручників. Як це було, і чому спрацювало?». На заході була присутня і радниця з питань політики гендерної рівності та антидискримінації в освіті міністерки освіти і науки України, програмна координаторка EdCamp Ukraine, кандидатка філологічних наук Олена Малахова.
Пані Олена розповідає, що у 2013 році вона потрапила на захід «Школа для освітян». Захід проводив Гендерний інформаційно-аналітичний центр «Крона». Там розбирали дослідження щодо підручників та інших освітніх матеріалів. Тоді Олена і дізналася, що взагалі-то із підручниками щось не так, та зрозуміла, що хоче їх змінювати.
У травні того ж року за підтримки Фонду Генріха Еберта вона поїхала до Бельгії на захід «Інтеграція гендерної експертизи в освіту».
«Було багато цікавих зустрічей. І от у ЮНЕСКО, коли ми розказували, що робимо втрьох такі дослідження по підручниках, весь офіс ЮНЕСКО збігся, усі «опадали під стіл» і запитали – як ви це робите. Хоча ми самі їхали набувати досвіду», – згадує Олена Малахова.
Два роки після цього тривали перемовини з Міністерством освіти і науки України, часто навіть доводилося сидіти під зачиненими дверима. Коли терпець урвався, ініціативна група просто напряму пішла в кабінет Інни Совсун, яка на той час була заступницею міністра освіти і науки.
«Ми сіли під кабінетом і сказали, що в нас потяг на Харків о 22 годині, тому ми почекаємо, поки пані Інна повернеться й поговорить із нами. За 5 хвилин було прийнято рішення, що справді при МОН потрібна така група, яка займалася би питаннями гендеру та недискримінації. Група була створена 3 липня 2015 року Наказом №713», – говорить Олена Малахова.
Заручившись підтримкою Фонду Генріха Бьолля в Україні, ініціативна група підписала Меморандум про співпрацю із Інститутом модернізації змісту освіти.
У лютому 2017 року на 66 Сесії Комітету ООН з ліквідації усіх форм дискримінації щодо жінок уперше піднімали питання щодо підручників. Україна отримала рекомендації від Комітету. Там ішлося передусім про викорінення будь-якої практики дискримінації щодо жінок, в тому числі щодо підручників, а ще – про скасування предметів, які передбачали роздільне навчання для дівчат та хлопців.
Навесні 2016 року до процесу експертизи підручників долучилася громадська організація EdCamp Україна, яка об’єднує понад 10 тисяч шкільних педагогів.
Здійснили антидискримінаційну експертизу підручників для 8-класу, проаналізували 72 підручники, написали експертні висновки.
Олена Малахова говорить, що всі висновки були надіслані у видавництва, які друкують підручники, із пропозицією допомогти зробити їх більш сучасними. За її словами було враховано 14% цих пропозицій, а ряд видавництв врахували майже всі рекомендації. Дехто просто проігнорував, а дехто навіть виступив категорично проти.
Що зараз варто змінювати в українських підручниках?
1. Відсутність паритетності представлення осіб обох статей. Зокрема, це можна перевірити шляхом підрахунку зображених підряд людей у підручниках: скільки жінок і скільки чоловіків. Добрим вважається, коли є 50% на 50%, а в наших підручниках – це 15% на 75% в бік чоловіків. За словами Олени Малахової, в Україні є підручник математики для 4 класу, де немає жодної згадки про дівчину чи жінку.
2. Стереотипні ролі жінок і чоловіків. Призвести це може до того, що вчитель чи вчителька в 11 класі може сказати: навіщо ти подаєш документи на фізичний факультет, йди на філологію, це більше пасує дівчатам. Справді, часто все, що люди бачать в підручниках, вони виносять у життя.
3. Відсутність сегрегації. Знайти задачу, у якій, наприклад, Марійка й Петрик щось роблять разом, практично не можливо.
Зараз задачі виглядають так:
– Школярі Василько, Андрійко, Данилко, Сергійко зібрали 326 кг моркви, далі треба порахувати хто скільки.
– Робітники: Іван, Петро, Степан і Павло виготовили 160 деталей. Далі йде дія.
– Марійка за 6 хвилин може почистити 24 картоплини, а Наталка за 9 хв – 45.
Радниця з питань політики гендерної рівності та антидискримінації в освіті міністерки освіти і науки України Олена Малахова розповідає, що якось прийшла додому, на час спробувала почистити стільки картоплі – й не змогла. Вона говорить, що це породжує комплекси для дівчат і жінок.
«Важливо відзначити, що ми експертуємо не ті підручники, які вже вийшли, а проекти підручників, до того, як держава їх надрукує за наші з вами податки», – додає Олена Малахова.
Гендерна експертка розповідає, що планується провести навчання у жовтні-листопаді цього року для авторського колективу та видавництв. Реєстрація буде доступна на сайті Інституту модернізації змісту освіти.
Ліза Кузьменко