Повага
Image default
Статтi

Курс «Основи сім’ї» не є обов’язковим: позиція МОН та експерток

“Основи сім’ї” для учнів 10-11 класів є курсом за вибором, не є обов’язковим і не має грифу Міністерства освіти і науки. Про це повідомило Міністерство освіти та науки на офіційному сайті, після того, як автор курсу Адріан Буковинський виклав у Facebook дозвіл науково-методичної комісії відновити у школах курс за умови перевидання.

На підтримку позиції МОН, в.о.міністерка освіти і науки Любомира Мандзій на своїй сторінці написала, що схвалення до використання комісії Інституту модернізації змісту освіти – це не гриф Міністерства. До того ж, викладання курсу “Основи сім’ї” в закладах освіти є можливим лише після перевидання та з урахуванням всіх зауважень експертів.

Що не так із цим курсом, розбиралася Повага

Радниця міністра освіти та науки Олена Масалітіна пояснила, що Інститут змісту і модернізації освіти – це установа, яка підпорядкована МОН, але при ньому діє ціла низка громадських рад, як дорадчого органу. Саме рішенням цих рад надавалися чи не надавалися відповідні грифи підручникам.

“На цьому витязі із протоколу, який продемонстрував один із авторів цього курсу пан Буковинський, видно, що це було колегіальне рішення. Тобто питання не до Міністерства, а до усіх тих людей, які входили до цієї комісії”, – говорить Олена Масалітіна.

Радниця також звертає увагу, що перевірки потребує склад цих комісій, як давно вони були сформовані, на скільки фаховими є експерти і експертки та чи уважно вони читали цей курс.

“Виникає також питання, на скільки якісно можуть оцінити курс люди, які вже раніше видавали гриф цьому курсу. Чи можливо варто було би залучити зовнішніх експертів та експерток з інших науково-методичних комісій”, – додає вона.

Важливим також, на думку Масалітіної, що у публічному доступі є лише витяг протоколу, яким знята заборона на курс за умови його перевидання.

“Це означає абсолютно точно, що у тому вигляді, у якому курс є зараз, він не може викладатися в школі”, – пояснює радниця міністра освіти та науки.

Гендерна експертка, докторка соціологічних наук, Олена Стрельник розповідає, що аналізувала підручник та отримала відповідь на свою рецензію від авторів курсу, а також викладачів дисциплін духовно-морального спрямування Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

“Я омину увагою чималу кількість фрагментів підручника, трактування яких залежить скоріше від світоглядної позиції, як «аборт – це вбивство» або є суто суб’єктивними та не підкріпленими жодними даними як «завдяки контрацепції сексуальність стає товаром, доступним тоді, коли тільки є бажання», – говорить Олена Стрельник, – “Мене, як передусім науковицю, бентежить те, що у тексті робочого зошита залишиться маса неперевірених та сумнівних даних, використання яких має ознаки маніпуляції”, – пояснює вона.

Експертка звертає увагу, що на її зауваження щодо наведених хибних даних про кількість абортів  в Україні, автори курсу відповіли, що «Кількість абортів в Україні неможливо обчислити. Це пов’язано з доступністю медикаментозного аборту, препарати для якого можна придбати без рецепта, а також з маскуванням маніпуляції штучного аборту під наданням допомоги при неповному аборті або аборті, що не відбувся». При цьому, за словами Стрельник, дані про 84 абортів на 100 пологів все ж таки наводяться на сторінці 113 зошита для 10 класу.

“Моє основне зауваження стосувалося того, що робочі зошити приховано чи явно транслюють релігійний погляд на сім’ю, про що не згадано в анотації на обкладинці. На позір це не є проблемою, адже курс факультативний”, – пояснює Олена Стрельник.

Експертка також припускає, що батьки були недостатньо поінформовані про зміст предмету, коли надавали згоду на його викладання дітям та придбання робочих зошитів.

Відповідь викладачів Мелітопольського державного педагогічного університету на рецензію Стрельник, за її словами, не заперечує релігійний характер навчальних матеріалів. Зокрема, там йдеться про те, що відсутність інформації у курсі щодо сучасних методів контрацепції обумовлено “авторським викладом матеріалу і релігійним віровченням”.

“На мої рекомендації щодо наведення перевірених даних наукових досліджень  я отримала відповідь без власне посилань на такі дослідження, що дозволили би перевірити їх надійність. Якщо авторський колектив так доволі недбало використовує дані у підручнику, то у мене виникає сумнів щодо якості підготовки підручника в цілому”. – додає гендерна експертка.

Нагадаємо, рішення щодо схвалення цього освітнього курсу прийняла науково-методична комісія з проблем виховання дітей та учнівської молоді у 2018 році.

Курс з «Основ сім’ї» для школярів: «за» та «проти» ініціативи

Таке схвалення призупинили у 2019 році через звернення частини батьків до Міносвіти з проханням перевірити на наявність дискримінаціf,kfї положення курсу «Основи сім’ї». Під зверненням тоді підписалися більше сотні батьків.

Як повідомляє Міносвіти в своєму роз’ясненні, тепер, щоби убезпечити заклади освіти, учнів та їхніх батьків від появи неякісних навчальних матеріалів, МОН розробило новий порядок грифування, у тому числі схвалення навчальних матеріалів.

Наразі цей порядок вже пройшов громадське обговорення і набере чинності до липня 2020 року. До набуття новим положенням чинності МОН припиняє повноваження відповідних комісій, склад яких сформовано у 2011 році.

Єлизавета Кузьменко

Схожі записи

Проблема гендерного дисбалансу в українських ЗМІ. Чи є шляхи вирішення?

В парламенті мало жінок, бо партії ставлять їх у непрохідні частини списків – гендерна експертка

Скандал у Херсонській ОДА: жінок вітали «смаженим кабанчиком» та відвертими танцями

Залишити коментар