У Харкові відкрився бар «Поза зоною», де пропонують коктейлі з назвами, що нормалізують сексуальне насильство — «Приниження», «Насмоктала», «Повія», «На обличчя», «Садистка», «Інцест», «Мрія педофіла», «Врот», «Глибока глотка», «Дешева хвойда».
Згодом деякі сторінки меню (наприклад, де був коктейль «Зґвалтований»), зникли з інстаграму закладу.
На меню звернула увагу блогерка та музикантка Туча, яка згодом написала заяву до поліції та Держпродспоживслужби:
«Я звернулася з приводу меню закладу, а саме щодо їхньої коктейльної карти. Увага, в країні, в якій війна, і ми знаємо вже про сотні випадків зґвалтувань (в тому числі неповнолітніх) і скільки ми ще не знаємо, заклад в Харкові має такі позиції коктейлів — «Мрія педофіла», «Зґвалтований», «Врот». Там цілий список таких непорозумінь. У закладі комунікація з цього приводу — нахабність та прикривання ЗСУ.
Внаслідок того, що такі позиції використовуються в меню, а не в рекламній продукції, незрозуміло, чи можна їх притягнути до відповідальності згідно з законом про заборону сексуалізації та об’єктивації в рекламі. Тому я направила заяву в поліцію, щоб правоохоронці на місці розібралися. Тут навіть питання не в штрафах чи кенселу в коментарях, а саме в абсолютній відірваності власників від контекстів. Мені важко уявити смішним чи креативним неймінг на зразок «Мрія педофіла». Що розважливого та веселого в педофілії чи зґвалтуванні? В мене цей кейс викликав ступор і шок», — розповіла Туча у коментарі для DIVOCHE.MEDIA.
Як повідомляє Інститут масової інформації, журналісти медіагрупи Накипіло і видання ЛЮК подали заяви до поліції і Держспоживслужби зі скаргами на харківський коктейль-бар «Поза зоною».
Як відреагував заклад?
Активістка й журналістка видання «Гендер в деталях» Євгенія Дишлева додала, що на її коментар: «Соромно, що ви з Харкова» заклад відповів: «Що чесно? О, ні жах».
Читайте також: Сексизм у рекламі: що не так із відеороликом від харківського бренду одягу?
У свою чергу, користувачки та користувачі соцмережі в коментарях до публікацій обурилися через такі назви. Сам заклад у своєму інстаграмі спочатку віджартовувався на гнівні коментарі та наголошував на своїй допомозі військовим. Мовляв, «вибачте, шановні, а хтось із вас щось зробив для потреб лав ЗСУ?» А згодом почав ображати Тучу та всіх, хто розкритикував назви коктейлів.
«На нашому закладі вона (Туча — ред.) спіймала хвилю хайпу в Тік-Тоці, «плювання ядом» набрало більше переглядів, ніж її виття. Дивимося на коментарі і що бачимо? Дітлахи, представники феміністок, яким треба все, що їх стосується чи ні… у всьому вони бачать сексизм та інше. Тому забирайте своїх дітлахів та ображених жіночок і на вихід, будь ласка», — прокоментував заклад, вдавшись до сексизму та знецінення.
Популяризація культури зґвалтування
Проєктна менеджерка Центру прав людини ZMINA Ірина Юзик звернула увагу на те, що чимало назв коктейлів, які вигадав бар, популяризують та стандартизують культуру зґвалтування.
«У той час, коли правозахисниці роками крок за кроком роблять освітні кампанії з культури згоди, якийсь один заклад громадського харчування своїм меню перекреслює неймовірні зусилля в цьому напрямі. Коли феміністкам закидають, що вони моралізаторки, я відповідаю: ніхто не хоче заборонити секс та еротику. Відповідальність суспільства — запобігати насильству, а не сприяти його поширенню», — зазначила вона.
Читайте також: Сексуальне насильство, пов’язане з війною: 80% допомоги постраждалим надають громадські організації
Ірина також пояснила, що культура зґвалтування — комплекс переконань, що заохочує сексуальну агресію чоловіків та схвалює агресію проти жінок. Тобто це пропаганда того, що сексуальність має бути жорстока, а зґвалтування нібито є виявом пристрасті чоловіка, який «не втримався» від застосування сили до жінки, яка йому сподобалася. У такому суспільстві, зазначає Юзик, жінки й дівчата не можуть почувати себе в безпеці.
«Культура зґвалтування завжди була зброєю на війні. І феміністки говорили про це від самого початку появи феміністичного руху. Ми всі побачили, що це не перебільшення, коли до нас прийшла велика війна. Ми зараз маємо сотні потерпілих від зґвалтувань окупантів. Сотні спеціалісток намагаються витягнути цих жінок зі стану відчаю та знецінення. І водночас громадський заклад в українському місті пропагує сексуальне насильство», — підсумувала Юзик.
Нагадаємо, раніше в інстаграмі харківського торговельного центру «Нікольський» зʼявилася дискримінаційна реклама магазину OliaGarho, що супроводжувалася надмірною сексуалізацією жіночого тіла.