Що «Укрзалізниця» вже робить та готова робити для протидії домаганням у поїздах? Які пропозиції має громадський сектор? Наскільки реальні та швидкі потенційні зміни, які посилять безпеку жінок у поїздах?
«Повага» організувала та провела першу публічну дискусію разом із «Укрзалізницею».
У дискусії в Українському кризовому медіацентрі взяли участь гендерна координаторка кампанії «Повага» Анастасія Багаліка, директор департаменту сталого розвитку та внутрішніх комунікацій в «Укрзалізниці» Ігор Котелянець, комунікаційна менеджерка ГО «Марш Жінок» Анастасія Герасименко. А також постраждала від нападу у потязі Анастасія Лугова, адвокат Анастасії Лугової Євген Пронін та журналіст Олександр Рудоманов.
Що ж ми почули на дискусії?
«Укрзалізниця»: Проблема гендерно зумовленого насильства — пріоритет для департаменту сталого розвитку
Ігор Котелянець очолив новостворений департамент. Під час дискусії він неодноразово запевняв, що команда відкрита до співпраці та залучатиме громадські організації.
«Тема гендерно зумовленого насильства є однією з пріоритетних для новоствореного департаменту та компанії загалом. Йдеться не про реагування, а про системні зміни», — каже він.
В «Укрзалізниці» провели опитування серед провідниць, провідників, начальниць та начальників поїздів.
Провідниці заявили, що потерпають від гендерно зумовленого насильства як пасажирки, так і вони самі.
Результати опитування:
80% опитаних розповіли, що конфлікти між пасажир(к)ами стаються регулярно — кожного або майже кожного рейсу. 80% також сказали, що не знають технік для врегулювання конфліктів. Натомість орієнтуються на власний досвід та поради колег.
50% стверджують, що найчастіше саме алкоголь стає причиною конфліктних ситуацій або збільшує їхню кількість. 40% говорять про те, що ініціаторками конфлікту частіше виступають жінки, а ініціаторами фізичного насильства — чоловіки.
40% вважають супровід поліції або воєнізованої охорони необхідним, щоб мінімізувати випадки насильства у потягах. 67% хочуть навчитися діяти у конфліктних ситуаціях.
Для того, аби провести ефективне навчання, «Укрзалізниця» заручилася підтримкою Фонду ООН в галузі народонаселення.
«Потрібна системна підготовка. Розуміння, як розпізнати конфлікт, коли він назріває, як діяти, коли конфлікт розпочався», — каже Ігор Котелянець.
Конфлікти очима провідниць:
- «Я, як жінка, частіше беру п’яних пасажирів на себе. Бо мене вони не будуть бити. Принаймні я на це сподіваюся».
- «Не почуваюся в безпеці в потязі навіть у купе провідниці».
- «Якось двоє солдатів в потязі зібралися стрілятися через дівчину».
Пропозиції змін, які могла б впровадити «Укрзалізниця», від «Маршу Жінок*»
Комунікаційна менеджерка ГО «Марш Жінок*» Анастасія Герасименко озвучила зміни, які пропонують активістки для посилення безпеки жінок у потягах. Повний список вимог можна прочитати ТУТ.
На дискусії обговорили такі пропозиції, як:
- Зрозумілі й доступні алгоритми дій для жінок, які опинилися у небезпечній ситуації у потязі.
Ігор Котелянець запевняє, що такі алгоритми є. На жаль, вони погано працюють, бо часто пасажирки та пасажири про них не знають. Але, вони мають право вимагати дотримання такого алгоритму!
- Вільні місця для відселення людини, що опинилася в небезпечних ситуаціях.
Такі місця також уже є — це службові купе. Якщо провідник чи провідниця відмовляються відселити та заперечують наявність вільних місць, потрібно наполягати.
- Продаж квитків із можливістю обрати повністю «жіноче» купе.
Нині в «Укрзалізниці» ведеться дискусія на цю тему. Є перестороги щодо можливої дискримінації, якщо чоловіків за ознакою статі не пускатимуть у потяг у разі купівлі квитка до «жіночого» купе. Крім того, Ігор Котелянець виокремлює ще одну проблему:
«Що робити, якщо чоловіки навмисно купуватимуть квитки у купе з жінками? Виходить, що ми ніби сприятимемо злочинам. Також за цією системою ми ніби записуємо усіх чоловік одразу до агресорів».
Громадські організації запрошують до обговорення, аби знайти шлях для реалізації цієї ідеї.
- Відеоспостереження у потягах для фіксації правопорушень.
Нині з 2800 пасажирських вагонів 850 вагонів — 30% — уже оснащені відеокамерами.
«Запровадження системи відеоспостереження відбувається разом із капітальними ремонтами. Всі вагони, які проходять капремонт, виходять з системою відеоспостереження. Також «Укрзалізниця» підписала угоду про партнерство з німецькою залізницею. Одне з завдань партнерства — створення ТЗ для побудови потягів, як в Європі, оснащених камерами», — пояснює Ігор Котелянець.
За словами Олександра Рудоманова, одна з найбільших перепон на шляху до впровадження змін — застаріле законодавство. Друга — блокування змін профспілками. І третя (чи не найвагоміша) — небажання змін як на місцях, так і у керівництві (бо це додаткові ускладнення).
Читайте також: #Страшноїздитивпотязі: українки діляться історіями про поїздки залізницею
Воєнізована охорона та поліція
Анастасія Герасименко та Анастасія Лугова підтверджують: проблема у тому, що ті запобіжники, які нібито є, не працюють.
Провідниці та провідники відмовляються відсаджувати людей в окремі купе, не хочуть викликати поліцію. Серед пропозицій «Маршу Жінок» — ліцензійне придбання спецзасобів для провідниць та провідників.
Ігор Котелянець пояснює: провідники та провідниці не можуть застосовувати силу. Для цього в «Укрзалізниці» є воєнізована охорона — ВОХР. Нині ВОХР супроводжує 10 потягів, де було найбільше проблем, де немає відеоспостереження.
«Спрацьовує психологічний тиск: люди бачать людей у формі, поводяться спокійніше. На Південно-Західній залізниці за 9 місяців та 1500 рейсів ВОХР висадили усього 16 людей», — каже Ігор Котелянець.
Олександр Рудоманов додає, що є потреба в охороні у набагато більшій кількості потягів. А викликати поліцію начальники/ці поїздів не хочуть, бо для протоколу потрібні підписи двох пасажирів чи пасажирок. Зазвичай ніхто свої підписи ставити не хоче.
«Начальник/ця поїзда може скласти адмінпротокол. Для зняття з поїзда потрібні два підписи пасажирів. Чому залізниця не може змінити внутрішній наказ, смикнувши Мінінфраструктури, незрозуміло. Чому не може бути достатньо відеофіксації, як за кордоном?», — запитує він.
Причини насильства у потягах
Адвокат постраждалої у нападі в поїзді Анастасії Лугової Євген Пронін каже, що зі свого досвіду бачить чотири причини насильства у потягах.
- Побутова корупція.
- Алкоголь.
- Ментальність українського суспільства.
- Невміння або небажання великих українських корпорацій брати на себе відповідальність.
На його думку, проблему алкоголю та небажання брати відповідальність можна викорінити у короткостроковій перспективі.
«Статистично понад 70% злочинів вчинені в стані алкогольного сп’яніння. Мінімізувати доступ до алкоголю можна. Чомусь в авіаперевезеннях це вийшло. Наприклад, заборонити продавати у потягах, на вокзалах, притягувати до відповідальності тих, хто це робить. Це ручна проблема, яку можна виправити», — каже Євген Пронін.
А побутова корупція — проблема глибша. Та саме через неї у потяги потрапляють «зайці». Один з таких і вчинив напад на його підопічну.
Щодо небажання брати відповідальність наводить у приклад справу Анастасії Лугової. Потерпіла просила 500 тисяч грн моральної компенсації. Печерський райсуд присудив 100 тисяч грн. Але навіть цю компенсацію «Укрзалізниця» планує оскаржувати у суді.
«Держава вміє захищати себе від своїх громадян. Вони думають так: візьмемо відповідальність за справою Лугової — створимо прецедент. Мовляв, тоді всі почнуть звертатися до суду, бо знатимуть, що можна отримати відшкодування», — вважає адвокат.
Ця дискусія поклала початок роботі громадських організацій та активісток із «Укрзалізницею». Ідеальний результат такої роботи — жодних випадків зґвалтувань, спроб зґвалтувань та домагань у поїздах. А над подоланням упереджень, стереотипних уявлень та пересторог, що можуть бути на заваді системних змін, ми з проєктом «Повага» працюємо щодня.