Минулого тижня до парламенту внесли по два альтернативних законопроєкти до проєктів закону щодо сексизму №4598 та №4599.
Ідеться про законопроєкти 4598-1,4598-2, 4599-1, 4599-2.
Як відзначила у коментарі Повазі юристка, керівниця Аналітичного Центру ЮрФем Катерина Шуневич, у цілому автори законопроєктів пропонують власні варіанти тлумачення «сексизму». А також способи встановлення адміністративної відповідальності за нього.
«Важливо зазначити, що законодавче регулювання поняття «сексизму» та встановлення відповідальності за такі діяння, які підпадають під ознаки «сексизму», має бути дієвим. Тобто не лише містити певні тлумачення визначень, які матимуть декларативний характер. І, як наслідок, створюватимуть неможливість кваліфікації діянь як сексизму.
Це важливо не лише з точки зору належної роботи правоохоронних органів чи суду, котрі будуть основними «гравцями» при притягненні до відповідальності особи за «сексизм». А й з огляду на важливість дотримання принципу правової визначеності законодавства. Принцип правової визначеності передбачає, що особа повинна чітко розуміти, які саме діяння будуть протиправними. Розуміти, які дії тягнутимуть адміністративну відповідальність за сексизм», — пояснює Катерина Шуневич.
У чому відмінність альтернативних законопроєктів?
Головна відмінність альтернативних законопроєктів у відповідальності за порушення, говорить їхня співавторка, народна депутатка Інна Совсун.
«Попри те, що я не вважаю норму основного законопроєкту ідеальною, я вдячна депутату Качурі за те, що він стимулював цю дискусію в парламенті. Але в чому проблема з тим законопроєктом?
Головна проблема полягає в тому, що цим законопроєктом фактично прирівнюється сексизм, дискримінація за ознакою статі та домашнє насильство. Оскільки там в одному проєкті закону (який передбачає зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення — ред.) покарання за перелічене прописані в одній статті. Це не є коректним. Очевидно, що сексизм і домашнє насилля мають каратися по-різному. Нам потрібно розрізняти ці поняття, хоча вони близькі за джерелами походження», — відзначає народна обраниця.
В альтернативних законопроєктах, каже нардепка, розтлумачили приципову різницю цих понять.
«Відмінності альтернативних законопроєктів (нагадаємо, що загалом їх чотири: 4598-1,4598-2, 4599-1, 4599-2 — ред.) полягають у тому наскільки нюансованими вони є щодо цього питання, наскільки вони по-різному підходять до покарань. Так, один з них (законопроєктів — ред.), до прикладу, пропонує карати тільки за дискримінацію, а інший — за сексизм, котрий призводить до дискримінації. От, власне, в цьому основна дискусія», — говорить Інна Совсун.
Водночас усі альтернативні законопроєкти передбачають у якості покарання штраф, додала депутатка.
Деталі
Наприкінці січня у ВРУ зареєстрували два законопроєкти, що стосуються проявів сексизму. Один з них пропонує внести зміни до деяких законодавчих актів України щодо заборони проявів сексизму у суспільстві. Інший – внести правки до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за сексизм.
Серед авторів обох проєктів закону також є нардеп від «Слуги народу» Олександр Корнієнко, котрий торік фігурував у сексистському скандалі. Під час візиту до Миколаєва він разом з головою фракції Давидом Арахамією обговорили свою колегу Ірину Аллахвердієву: «Така піддута, звичайно, трохи. Чуть-чуть тюнінг too much … Ну, баба робоча, взагалі. Як корабельна сосна». За це політики отримали антипремію «Це Яйце».
Тоді Повага аналізувала це разом з експертками. Прочитати їхні думки можна за посиланням.
Анастасія Горпінченко