«Чоловіча логіка правильніша, а жіноча — цікавіша. Якщо чоловік сприймає жінку лише як сексуальний об’єкт, насильство в його очах — це продовження залицяння. Дівчата часто самі провокують зґвалтування».
Ні, це не цитати з якихось сумнівних пабліків. І не слова якого-небудь Арестовича. Такі тези лунають на лекції колишнього ректора і викладача Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка Володимира Кравця. Причому це сталося в межах предмету «Педагогіка: підготовка молоді до сімейного життя».
Студентка Юлія Воронюк була щиро обурена цими сексистськими висловлюваннями. На своїй сторінці в мережі TikTok дівчина опублікувала фото з презентації викладача.
Сам Володимир Кравець заявив, що він ніколи не ображав жінок, а уривки з його лекції, були просто «вирвані з контексту». Викладач також додав, що може попросити вибачення, однак … «поки що не знає, за що».
Дехто не задоволений тим, що проблема вийшла за межі університету
Раніше Юлія Воронюк дивувалася, коли старшокурсниці говорили про неоднозначні думки та упереджені погляди Володимира Кравця щодо жінок. Поки на власному досвіді не переконалася, про що мова. Вона згадує, що спочатку Кравець проводив пару цікаво та інформативно. Він розповідав, як формувалося ставлення до сексу в радянському суспільстві. Але за півгодини враження від лекції було зіпсоване.
«Лекції він вів грамотно. Якщо не вслухатися і не аналізувати, його навіть цікаво було б слухати. Але він почав розповідати, що жінка та чоловік по-різному сприймають згоду на секс. Чоловікові достатньо на секунду довшого погляду, аби він відчув сексуальний потяг і розцінив це як згоду. Ще він розповідав про вагітність, що за якоюсь незрозумілою статистикою жінки вагітніють «по дурості». Що якщо 12-річна дівчина завагітніє, то це її відповідальність, а не хлопця. Він до кінця пари дозволяв собі сексистські висловлювання. І наступного дня повторилося те ж саме. Стереотипно висловлювався про чоловічу та жіночу логіку тощо», — говорить Юлія Воронюк.
За її словами, вона не чула секситських висловлювань від інших викладачів. Щоправда, іноді були стереотипні та упереджені думки про чоловіків та жінок. Але вони дозволяли це собі не під час лекцій. Після розголосу всі викладачі почали упереджено ставитися до дівчат, які не мовчали про інцидент. У тому числі й до самої Юлії. Дехто не задоволений тим, що проблема вийшла за межі університету.
«Від викладачів я не отримала ніякої підтримки. Але від більшості студентів, моїх знайомих і рідних, я отримую величезну підтримку. А також від зовсім незнайомих людей, за що я всім щиро дякую. Якщо не висвітлювати ці проблеми, то викладачі будуть говорити, що «це думка викладача» або «слова вирвані з контексту». Ця ситуація – це проблема українського суспільства та освіти загалом. Про це потрібно говорити та виносити на загал, а не залишати іншим поколінням, аби вони розгрібали це загниваюче сміття», — переконана Юлія.
«Півень покриває одну курку? Ні! То скажіть це моїй дружині»
За два роки навчання Софія вперше чує такі сексистські висловлювання від викладача. Особливо студентку обурило твердження, буцімто жінки самі провокують зґвалтування. Коли вона намагалася висловити незгоду, Кравець все просто спростовував. Деякі студенти підтримували його судження, тому висловити свою думку було боязно. Але багато хто з ним не погоджувався, зазначає Софія. Проте студенти боялися говорити чи ставити питання, щоб не зіпсувати репутацію університету.
«Також було багато недоречних, на мою думку, жартів із мізогінним та сексистським забарвленням. Наприклад: «жінка, щоб не переживати чи вона вимкнула праску, бере її з собою на роботу», «якщо жінка втомлена, то толку з неї мало», «півень покриває одну курку? Ні. То скажіть це моїй дружині», «коли в жінки місячні, її треба відсилати в ліс». Також викладач цитував російських письменників, що теж викликало сумніви. Прийшовши у гуртожиток, я з іншими одногрупницями перечитала лекції та презентації, по яких Володимир Петрович проводив заняття, і по яких згодом ми мали здавати залік. Там ми знайшли багато сексистських висловлювань, антинаукової інформації, виправдання зрад тощо», — пригадує Софія.
Інші викладачі прокоментували це так: «Молодці, що не мовчите, але навіщо виносити сміття на вулицю?» За їхніми словами, проблему можна було вирішити в межах університету. Також Софія зазначила, що старшокурсники та випускники вишу неодноразово скаржилися на Кравця. Але всі їхні скарги ігнорувалися. Звісно, є викладачі, які підтримали студенток. Проте їх небагато.
«Молодці що не промовчали, але можна було б і тихіше»
Ще одна студентка, яка побажала залишитися анонімною, також була шокована сексистськими висловлюваннями. Вона бачила здивування інших студентів, більшості це справді не подобалося. Хоча багато хто не сприймав слова викладача всерйоз. Але наступного дня практично всі студенти почали висловлювати свою незгоду з Кравцем.
«Сам викладач має вигляд веселої людини, яка може пожартувати. На першій лекції він говорив дуже обережно та добирав слова. Але потім уже наче розслабився і більше дозволяв собі, транслював гендерні стереотипи. Вся його лекція була побудована на таких думках. Вона показувала, що жінка наче «рабиня» в чоловіка та не має права суперечити йому. Такі висловлювання бувають від викладачів, але це за межами навчальної лекції і не доноситься до студентів як навчальний матеріал», — зауважила студентка.
Сам викладач проблем у своїх словах не бачить. Як згадувала ще одна Юлія, обуреним студенткам він казав «це лише моя думка» або взагалі нічого не відповідав. За словами дівчини, деякі студенти його підтримують. Але радше тому, що вони більше переймаються репутацією університету, аніж правами студентів.
Загалом сексистські висловлювання були на кожній парі Кравця. Юліна подруга з іншого факультету розповідала, що і на їхніх лекціях викладач таке собі дозволяв. Але її однокурсники не наважилися подавати скаргу.
«Після нашої усної скарги в профкомі у середу, коли вже більшість людей в університеті знали про ситуацію, на наступний день на лекціях вже іншого факультету історія повторилась. І сексистські висловлювання від Кравця не зникли. Якщо говорити про інших працівників педагогічного університету, то вони висловлювалися досить обережно. Мовляв, «молодці, що не промовчали, але можна було б і тихіше».
За словами Юлії, старшокурсники вже подавали скарги щодо лекцій «Педагогіка. Підготовка учнівської молоді до сімейного життя». Це відбувалося протягом 20 років. Але адміністрація університету не звертала великої уваги на цю проблему. Тож дівчина робить висновок, що викладачі та адміністрація знали про це і раніше.
Читайте також: «Одружишся, тоді їдь»: ректор львівського вишу вдався до сексизму
«Що має бути в людини в голові, аби викладати таке студентам?»
Цей інцидент неприємно вразив депутатку Львівської міської ради Оксану Маруняк. Спочатку вона повірити не могла, що в державному виші взагалі хтось може розповсюджувати такі матеріали. Що викладач оприлюднюватиме не науково доведені факти, а підбірки гендерних стереотипів. До того ж, ніби знайдених на просторах рунету.
«Таке враження, що це суб’єктивщина людини, яка взагалі відірвана від реальності, від цього світу. Я навіть не знаю, як по-іншому це прокоментувати. Там і сексизм, і мізогінія. Це юристи мають дати оцінку, але по-моєму, там є і дискримінація. У нас є стаття Конституції, де сказано, що ми всі рівні. Про яку чоловічу чи жіночу логіку може йти мова? Як можна взагалі написати, що дівчата часто самі провокують зґвалтування? Це що має бути в людини в голові (або не бути), аби таке викладати студентам? А сказати це в очі тим, хто пережили згвалтування, він теж би міг? Що «вони самі винні, вони на те заслужили»? Як людина, викладач вишу, може таке подавати студентам? Це зовсім неправильно», — каже депутатка.
За її словами, є свідчення студентів та випускників, що такі лекції були на різних факультетах.
«Не тільки на факультеті, на якому працює Володимир Кравець. Тобто це викладають майбутнім журналістам, дизайнерам, педагогам. А тепер уявляємо далі: вчаться студенти на педагогічному, їм в голови вкладають цю тирсу. По-іншому я це не назву. А потім вони випускаються та йдуть працювати в школи. І якщо людина зможе переосмислити якісь стереотипи, вона ще має шанс добре вчити дітей. А якщо не зможе… Це якісь замкнений цикл виходить. І це відверто шкідливо для суспільства», — каже Оксана Маруняк.
Викладачі вишу ігнорують серйозну проблему
Оксана Маруняк просила представництво університету прокоментувати цю ситуацію. Проте і на сторінці ректора, і на сторінці університету її забанили. За словами депутатки, це серйозна проблема, яку викладачі вишу просто ігнорують. І замість її вирішення вони просто викликають «на килим» студентів та студенток та проводять з ними «виховні» бесіди.
«Я спілкувалася з іншими колегами-депутатками — і з Верховної Ради, і з місцевої ради Тернополя. Ми будемо робити звернення. Не колективне, мабуть, а кожна від себе. Будемо звертатися до Міністерства освіти та науки з проханням перевірити цю ситуацію, перевірити навчальні матеріали, які викладають студентам. І взагалі перевірити доцільність перебування на посаді цього викладача. Ба більше — дивлячись на те, як керівництво університету реагувало — а точніше, ніяк не зреагувало на цей скандал — то я буду простити перевірити на доцільність перебування на посаді й ректора, пана Богдана Буяка», — говорить Оксана Маруняк.
Зокрема вона звернулася до народної депутатки Наталії Піпи та депутатки Тернопільської міськради Мар’яни Юрик-Том’як із пропозицією підтримати цю ініціативу. Планувала звернутися і до Інни Совсун, але вона випередила всіх та першою подала звернення до МОН. Паралельно готуються звернення до Іванни Климпуш-Цинцадзе та Ірини Геращенко. Оксана Маруняк сподівається, що вони також зреагують на цю ситуацію.
«У нас не домострой і не Росія, де всі мовчки будуть сприймати таке»
«Цій ситуації потрібен розголос, — підкреслила Оксана Маруняк. — Якщо його не буде, то в університеті нічого не зміниться. Все сміття заметуть під килимок. Я спілкуюся зі студентками і бачу, що найбільш критично адміністрація університету сприйняла саме розголос. Їм казали: «Навіщо ви виносите сміття з хати, навіщо ви про це публічно говорите? Чому ви не пішли до завідуючої кафедри і на місці не вирішили проблему?» Тобто ми бачимо, що ректорат боїться розголосу. Це їх хвилює. Але їх не хвилюють ті лекції, які відбуваються в стінах університету».
Читайте також: «Не провокувати ґвалтівника» і «утримуватися від сексу»: чого вчать шкільні підручники
«Зам’яти» справу вже не вийде. Суспільство змінилося, наголошує Оксана Маруняк.
«У нас не домострой, у нас не Росія, де всі мовчки будуть сприймати таке. У нас люди вже інші. Молодь інша. Вона розуміє свою цінність. Розуміє, що гендерні стереотипи, якісь нав’язані ролі — це пережиток минулого. Молодь розуміє, що є людська логіка, що потерпіла не винна в зґвалтуванні, що не можна казати, що чоловіки та жінки мислять і бачать світ по-різному. Всі люди різні, а не просто чоловіки та жінки. Одні студенти сприймають ці лекції зі сміхом, як якийсь крінж, інші в шоці від почутого. Бо вони усвідомлюють, що прийшли до вишу, їхні батьки або держава оплачують навчання, а викладач, який отримує зарплатню з бюджету, поширює такі маразматичні наративи», — підсумувала Оксана Маруняк.
Володимира Кравця відсторонили від викладання
Поки матеріал готувався до друку, 6 лютого стало відомо, що Володимира Кравця відсторонили через сексистські висловлювання. Про це повідомив ректор Тернопільського національного педагогічного університету Богдан Буяк у відповіді на запит ZAXID.NET. За його словами, наразі викладання курсу «Педагогіка: підготовка молоді до сімейного життя» було призупинене. Деканати факультетів, на яких завершилося викладання курсу у другому семестрі, повинні створити комісії для оцінювання знань у студентів із цієї дисципліни. Також у виші зазначили, що за згодою студентів оформлюють їхні пояснення та очікують на пояснення від викладача. Наразі таких ще немає.
«Згідно з розпорядженням проректора університету від 2 лютого 2024 року було створено комісію для експертної оцінки курсу «Педагогіка: підготовка молоді до сімейного життя» із залученням внутрішніх та зовнішніх фахівців з вказаної проблематики», — запевнив ректор.