Пригадуючи, як чиновники на Полтавщині «відзначили» в одному з конкурсів успішних жінок каструлями, «Повага» вирішила перевірити, які подарунки та знижки пропонують до 8 Березня українські інтернет-магазини.
Власне, ми не помилилися у своїх передбаченнях і таки знайшли сексизм у комерційних пропозиціях вітчизняних крамниць.
Отож з-поміж футболок, килимків для йоги та ігрових наборів магазин «Епіцентр» пропонує зі знижками до «Свята весни», а не Міжнародного дня боротьби за права жінок набір каструль. Уявіть, що таке кухонне приладдя подарували до якогось свята чоловікам.
Магазин «Єва» тиражує образ «принцеси» у своєму промовідео до свята й пропонує принцу «здивувати» дівчинку декоративною косметикою.
І власне все б нічого, косметика – досить непоганий подарунок, якби її запропонували вольовій жінці для доповнення образу, а не дівчинці від принца.
Нагадаємо, «Повага» вже писала про гендерний дисбаланс у медійній політиці цієї торговельної мережі.
«Не зав’яне, не пропаде». Саме з таким лозунгом закликають купувати не квіти до 8 Березня, а техніку з інтернет-магазину «Цитрус».
Треба віддати належне, пропозиції цілком пристойні, але серед телефонів, ноутбуків і фітнес-трекерів усе-таки причаївся блендер. Він тонко, по-сексистськи, натякає, де місце жінки.
Нібито правильний девіз «Girl power» узяв собі до Міжнародного жіночого дня магазин stylus.ua.
Втім запропоновані акційні товари кажуть зовсім протилежне. Зі знижками там пропонують сковорідки та набори кухонних ножів. То в чому ж тоді дівоча сила – в умінні смажити яєчню?
Розпродаж до «Свята весни» влаштував і інтернет-магазин «Розетка».
Добірка акційних подарунків тут також неоригінальна – з пралками та наборами каструль.
У своєму «Сейлі до 8 Березня» сковорідки та набори каструль пропонує також мережа магазинів «Фокстрот».
– У мене складається враження, що люди, котрі досі вітають жінок зі «святом весни і краси», живуть у якомусь іншому вимірі, де інформація, що 8 березня – це Міжнародний день прав жінок і миру, просто відсутня. З одного боку, тягнеться «радянський шлейф», якого ми досі не можемо позбутися, з іншого – бізнес використовує жінок як приманку для реалізації своїх товарів і послуг.
Однак ті, хто дбають про свій імідж, розуміють, що привітання «прекрасної статі» зі святом весни, дарування каструль, сковорідок, прасок та іншої побутової техніки чи засобів для догляду за домом – це моветон. Бо жінка – це не наймичка, не рабиня, не обслуговуючий персонал. Вона не народжується з обов’язком обслуговувати всіх, із ким проживає. Бо каструля чи сковорідка – це не про свято. Ані «весни і краси», ані будь-яке інше.
Це – про важку роботу, яка знецінена, бо її, зазвичай, виконують жінки, а чоловіки сприймають як належне. Суспільству давно час позбутися стереотипного уявлення про роль жінки, від цього зміниться й уявлення про подарунки. І не лише один-єдиний раз на рік, – зазначає Богдана Стельмах, координаторка Волинського прес-клубу, феміністка.
Багато жінок цього дня відмовляються від подарунків та квітів, натомість виходять на марші на підтримку гендерної рівності. Цьогоріч жіночі мітинги в багатьох українських містах пройдуть під гаслом «У пандемії жіноче обличчя». Учасниці маршів вимагатимуть ратифікації Стамбульської конвенції; збільшення соціальної допомоги матерям, які виховують дітей, та додаткової підтримки дітей з інвалідністю; створення безпечних умов праці для категорій жінок, які працюють у галузі з високим ризиком зараження вірусом тощо.
Ради справедливості варто зазначити, що багато жінок не проти отримати подарунок до 8 Березня. Презентуйте жінці не каструлю, а корисний подарунок без натяку на дискримінацію, скажіть, що ви щодня захоплюєтеся й пишаєтеся нею, відзначте це свято правильно!
Наталка Сіробаб