Повага
  • Головна
  • Статтi
  • Коли ми кажемо, що жінка м’яка, то завжди є сумнів у її компетенції — Оксана Монастирська
Статтi Це зробила вона

Коли ми кажемо, що жінка м’яка, то завжди є сумнів у її компетенції — Оксана Монастирська

Оксана Монастирська – керуюча директорка міжнародної компанії PBN Hill+Knowlton Strategies в Україні. Оксана має понад 20 років професійного бізнес-досвіду, визнана експертка у сфері корпоративних комунікацій і роботи зі ЗМІ, керує проектами з розробки комунікаційних стратегій, корпоративного позиціонування та антикризових програм для численних клієнтів компанії в таких галузях, як енергетика, банківські та фінансові послуги, інвестиції, споживчі товари, інформаційні технології та телекомунікації. Крім цього, Оксана – членкиня правління Української асоціації зі звʼязків з громадськістю (UAPR).

— Як ви прийшли в бізнес?

Я маю близько 20 років професійного досвіду. Мені пощастило, тому що я змогла попрацювати як у міжнародних програмах чи проектах, так і в бізнесі. Я починала кар’єру з проекту «Українська освітня програма ринкових реформ», який фінансувався USAID і підтримував першу хвилю економічних реформ в Україні ще в 1994 році. Також працювала в міжнародному проекті «Корпоративне управління» Світового банку й Міжнародної фінансової корпорації. У бізнесі я працюю понад 18 років. Здебільшого наші клієнти – це американські та європейські компанії. Завдяки корпоративній культурі в цих іноземних компаніях я не побачила проявів гендерної нерівності. Тим більше, що галузь комунікацій здебільшого має жіноче обличчя.

Де я можу відчувати гендерну нерівність? Жінок-керівниць набагато менше, ніж чоловіків, однак упереджень про жінок-босів чимало. Звичайно, є питання клієнтські. Ми працюємо з першими особами компаній, з урядовими організаціями. Коли йдеться про керівника компанії, то досить часто він хоче бачити чоловіка, й ми це відчуваємо. Є досвід, коли під час кризи жінка приходить із порадами, однак її не відразу сприймають, тільки через деякий час, коли з’являється певний рівень довіри. Я внутрішній тренер компанії – і коли приходиш на тренінг до першої особи, а перед тобою старший за віком чоловік, то часом доводиться докладати вдвічі більше зусиль, щоб завоювати увагу й повагу до себе як до експертки. Але мені здається, що проблема в тому, що від чоловіка ми очікуємо раціональності, твердості, жорсткості й ми це сприймаємо абсолютно нормально. Коли жінка стає більш жорсткою або раціональною, ніж емоційною, до неї ми одразу ставимося зовсім по-іншому.

Є чудовий кейс. У 2003 році Колумбійська бізнес-школа спільно з Університетом Нью-Йорка провели експеримент, щоб з’ясувати, яким є ставлення до чоловіків і жінок у професійному житті. Студенти отримали кейс успішної історії венчурної інвесторки Гайді Роузен. Першій частині студентів дали цей кейс із жінкою в головній ролі, а іншій групі студентів дали той самий кейс, але головну героїню замінили на чоловіка Говарда. Зараз цей кейс називається Гайді-Говард кейс. А чому? Тому що за результатами опитувань і аналізу виявилося, що більше симпатій викликав Говард, оскільки він жорсткий, орієнтований на досягнення мети, він знає, як планувати, працювати з людьми, у нього відпрацьовані комунікаційні навики. А жінку в тій самій ролі сприймали як дуже черству особу.

Другий висновок – вплив нашого стереотипного мислення щодо чоловіків і жінок. Коли ми кажемо, що жінка ніжна, добра, м’яка, то завжди є сумнів у тому, чи вона компетентна. А якщо вона компетентна, то завжди ставлять під сумніві її жіночі якості. До чоловіка такого ставлення немає. Проте мені здається, що цей конфлікт інь і янь буде завжди.

Як називали відомих жінок? Маргарет Тетчер журналісти прозвали «Атилою у спідниці», прем’єр-міністерку Ізраїлю Голду Мейер назвали «єдиним чоловіком у кабінеті міністрів», Ангелу Меркель – «залізною фрау», а Індіру Ганді – «чорною відьмою». Тобто, щойно жінка перебирала чоловічі функції, їй одразу приписували якості, які не на користь будь-якій жінці.

— Поділіться своїм досвідом роботи в бізнесі. Чи важко було жінці отримати своє місце у бізнес-середовищі?

— Мабуть, як і кожній жінці, мені доводиться все життя шукати баланс між кар’єрою й сім’єю. Три роки тому я очолила український офіс PBN Hill+Knowlton Strategies. Звичайно, вибір на користь жінки на керівній посаді навіть у наші дні вважають сміливим і нестандартним рішенням. Саме в той момент я вже відчувала на собі так званий ефект «скляної стелі», – невидимий, але відчутний бар’єр, який обмежує просування жінки в розвитку кар’єри. На жаль, жінки проявляють власну зацікавленість у підвищенні набагато рідше, ніж чоловіки. Вони повинні відчувати, що відповідають посаді, інакше вважатимуть себе некомпетентними. Це сталося й зі мною. Це був той період у житті, коли я вперлася в цю «стелю» й не розуміла, як рухатися далі. Підвищення на посаді стало проривом.

— Коли ви вперше відчули на собі проблеми гендерної нерівності в Україні?

— Мій досвід дозволяв мені працювати директором із комунікацій чи директором із корпоративних зв’язків, однак мене завжди вражали випадки, коли йшлося про вимогу бачити саме чоловіка на посаді директора з комунікацій.

Другий момент. Звичайно, коли ти молода жінка, запитання про планування сім’ї завжди присутнє при прийомі на роботу, а відповідати на запитання приватного характеру не завжди комфортно. Я розумію, що це також слабке місце для жінок, особливо в ситуації з роботодавцем. Ще додам: цього року, коли я готувалася до виступу про гендерну нерівність в Американській торгівельній палаті, я спочатку провела невелике якісне дослідження – аби було з чого почати розмову. Я опитала десять своїх подруг, які займають керівні посади. Моє запитання до них було дуже просте: «З якими проявами гендерної дискримінації Вам довелося зустрітися в своїй професійній кар’єрі?» Виявилося, що шість жінок зіткнулися з гендерною дискримінацією, а саме – з нижчим рівнем оплати й неможливістю кар’єрного зростання. Четверо сказали, що жодного разу не зіткнулися з цією проблемою.

— Який висновок із цього ви зробили?

— Висновок дуже простий – залишатися собою, бути відвертою. Плануєш сім’ю – значить плануєш сім’ю, не плануєш – значить найближчим часом ні. Я не ставлю приватних запитань, коли проводжу співбесіди, оскільки вважаю, що людина має свій життєвий вибір, і намагаюся дотримуватися межі між кар’єрою і приватним життям. Кожна людина обирає свій баланс у житті.

— Зовнішність для жінки в бізнесі: є думка, що це дуже важливо.

— У мене немає жодних застережень щодо того, як має виглядати жінка. Я бачила різних жінок і керівниць компаній: від жінок, які справді багато часу приділяють зовнішності, до жінок, які менше приділяють цьому уваги. Мені здається, що на якість їхньої роботи це не впливало.

Давайте відкриємо «ТОП-100 жінок України» – усі привабливі, всі красиві, але хтось займається собою більше, а хтось менше. Мені здається, що це не настільки важливо.

— Як звільнення з роботи сприймають жінки? Чи налаштовані вони боротися за свою посаду в компанії й за кращі умови роботи?

— Налаштовані. Але тут треба робити примітку, що це все індивідуально, case by case. Часом, коли жінки непідготовлені, вони можуть діяти більш емоційно, ніж раціонально. Це не є стовідсоткове правило.

Мені здається, що все залежить від жінки, від умов і ситуації, в яких відбувається це звільнення. Є жінки, які йтимуть до кінця, а є жінки, які одразу здаються. Те саме і з чоловіками. Тут я б не робила різниці.

— Це просто людський фактор.

— Саме так.

— Чим для вас є гендерна рівність?

— Для мене гендерна рівність – це свобода. Свобода прав і можливостей реалізувати ці права як чоловікам, так і жінкам. Ми можемо говорити про офіс, про суспільство, про державу. Між іншим, хотілося б, щоб на державному рівні жінок було більше. Наприклад, у європейських парламентах зазвичай до 30% жінок, а в нас – 11%, а в уряді тільки 3 жінки. Хочеться бачити більше жіночих облич.

Я дізналася, що присутність чоловіків у ЗМІ – 76%, а жінок – 24%. І якщо журналіст шукатиме експерта, то чомусь частіше шукають чоловіків, а не жінку. Хочеться на рівні ЗМІ й держави залучати більше жінок. Можливо, завдяки тому, що є іноземний бізнес, український теж намагається інтерналізуватися і працювати, як міжнародний. На мою думку, в бізнесі немає такої гострої проблеми гендерної нерівності, як на державному рівні.

— Чим спричинений такий стан речей? Чому така різниця між політикою й бізнесом?

— Культура в Україні. У далекому 1994 році, коли я шукала роботу, майже не було уточнень щодо статті кандидата – хлопця або дівчину, шукали експерта чи експертку. І мабуть через те, що міжнародний бізнес активно почав працювати, він першим сформував таку культуру, що жінки можуть очолювати компанію, бути в раді директорів тощо. До цього часу жінок було ще менше.

У дитинстві, коли дівчинка має лідерські задатки, про неї кажуть «невихована, хуліганка». При цьому, у такій самій ситуації про хлопчика кажуть «лідер». Мені здається, що все, про що ми говоримо, крутиться навколо якогось стереотипного мислення, що чоловіки такі, а жінки – інші. І коли жінка намагається робити щось, що робить чоловік, то це сприймають по-іншому.

KPMG в одному з нещодавніх досліджень зробила висновок, що в офісах українських компаній існує гендерна рівність, тому що 59% опитаних жінок вважають, що їм пропонують такі ж самі умови праці, як і чоловікам. У той же час на запитання «Чи впливає фактор статі на рівень оплати праці жінок у порівнянні з оплатою праці чоловіків» 46% відповіли позитивно і 31% сказали «ні». Тобто результати мого маленького дослідження, яке я проводила серед 10 колег-жінок, корелюються з результатами цього дослідження.

— Як можна покращити ситуацію з гендерною рівністю в Україні?

— Я проти квотування, проти будь-яких формальних визначень того, скільки повинно бути жінок. Це повинен бути природній процес, бо інакше ми скочуємося до якихось політичних рішень, компромісів тощо. Зараз є маса жінок, які надихають і є прикладом для наслідування. Мені здається, і волонтерський рух, і події в країні це засвідчують. Подивіться, скільки жінок серед дипломатів, які представляють Україну. Мені здається, що жінки в цьому сенсі не менш ефективні, ніж чоловіки.

Знову повертаюся до глобальних досліджень. Виявляється, у світовому бізнесі для вирішення критичних ситуацій досить часто призначають жінок, оскільки саме вони більш системні, віддані, дисципліновані у вирішенні питань, готові довести розпочату справу до кінця.

— Якою має бути роль жінки в Україні?

— Для мене Україна уособлює жінку. Історично склалося так, що жінки відігравали ключову роль у розвитку суспільства. Хотілося б, щоб жінок-лідерок ставало більше саме в політикумі. Щоб політичний і соціальний ліфт давав можливість жінці з громадських організацій, з бізнесу піднятися до політикуму, адже поки що дуже мало жінок у політиці.

— А якщо говорити виключно про бізнес?

—. Роль жінки й чоловіка в бізнесі однакова: бути ефективним, вести бізнес, розвивати його, надихати команду.

— У суспільстві поширене стереотипне уявлення про жіночі й чоловічі професії. На вашу думку, чи виправдане існування такого розподілу?

— Компанія Grant Thorton провела дослідження, яке показало, що найбільше жінок-керівниць в освіті та охороні здоров’я – 40%, у готельному бізнесі – 33%, у харчовій галузі – 27%, у фінансах – 25%. Найменше у транспорті – 19%, будівництві – 18% та вугільній промисловості – 12%.

Усе це, знову ж таки, стереотип. Люди повинні робити те, що їм подобається, і те, що в них виходить найкраще. Якщо жінка хоче займатися вугільною промисловістю, то будь-ласка, чому ні. Мій син навчається на прикладній математиці, і я була здивована, коли він сказав, що в них у групі більше дівчат, ніж хлопців. Коли я навчалася в Інституті іноземних мов, у групі було шість дівчат і троє хлопців. Світ змінюється і разом із ним зазнає змін ставлення до професій, наше поведінкове й ментальне сприйняття всього, що відбувається навколо нас. Якщо ми побачимо в ІТ жінок, це буде абсолютно нормально. Я не бачу різниці.

— Що б ви порекомендували жінкам, які хочуть реалізувати себе в бізнесі, але бояться зробити перший крок?

— У мене є лише дві поради. Вони прості і складні водночас. Перша – не боятися робити те, що подобається. Друга – знайти власний баланс між кар’єрою й сім’єю. Це те, що ми шукаємо все життя. Я, як мама, розумію, що коли віддаю більше часу роботі, то не додаю уваги дітям. Якщо я розумію, що я дещо більше часу проводжу з сім’єю, то одночасно втрачаю в роботі. Скільки я працюю, я постійно шукаю цей баланс. Знайти його і при цьому залишатися собою – це головна порада. У цьому сенсі мені подобається цитата Стендаля: «Старатися бути самим собою – це єдиний спосіб досягти успіху». І при цьому не має значення, хто ти – чоловік чи жінка.

Олександр Ярощук

Схожі записи

ООН закликає ратифікувати Конвенцію проти насилля та харасменту

Уривок із книги Ольги Герасим’юк «Я повернулася. Люблю» 

Американка стала першою жінкою, яка піднялася на Ель-Капітан за маршрутом «Золоті ворота» менш ніж за добу