Народна депутатка України Інна Совсун в інтерв’ю «Повазі» розповіла, як відбувається реформування предмету «Захист України» та як долають стереотипи вчителів і вчительок у підходах до навчання.
Інна Совсун пригадала, що коли вона навчалася у школі, то в хлопців був предмет під назвою ДПЮ — «Допризовна підготовка юнаків», а в дівчат — «Основи медичних знань».
«Я зовсім нічого не знала про медицину після цього курсу, але був такий розподіл. Потім цей предмет назвали інакше: «Захист вітчизни», пізніше — «Захист України». Проте суть його не змінювалася, це була допризовна підготовка юнаків, тобто предмет, розрахований саме на хлопців.
Зараз з’явився великий запит на те, як цей предмет реформувати. І тут я зрозуміла, що моя експертність може стати в пригоді. Ми з моєю командою помічників активно включилися, фактично скоординували процес написання нової програми, спільно для всіх — і для хлопців, і для дівчат. Наша ідея полягала в тому, щоб зробити цей предмет максимально практичним», — розповідає політикиня.
Читайте також: У школах на уроках «Захисту України» більше не буде гендерного поділу
Совсун зауважила, що нині зі шкільної програми прибрали складову підготовки до призову:
«Навіть на рівні закону ми це поміняли: зараз поняття «допризовна підготовка» загалом немає, бо й призову немає. Ми також прибрали звідти все, що можна назвати таким загальним терміном «армійщина»: стройова підготовка, ходити маршами, військова форма тощо».
Загалом, як відзначила депутатка, питання зміни програми та об’єднання предмету для хлопців і дівчат викликало чимало дискусій.
«У нас були вчителі, які на нарадах розповідали, що не можна дівчатам давати в руки зброю, бо в них мало сили в пальцях, вони не зможуть натиснути на курок. Коли ми казали, що цей курс має бути більше про самозарадність в умовах війни, про те, як себе захистити, у відповідь від деяких людей чули: «Добре, але треба, щоб це було тільки для хлопців».
Важливо додати адекватний блок із громадянсько-патріотичної освіти
Інна Совсун також розповіла, що потрібно було вчити тренерів, які потім навчали вчителів, як викладати нові предмети.
«Загалом для нас було важливо додати адекватний блок із громадянсько-патріотичної освіти, серйозні розмови з дітьми про війну відповідно до їхнього віку. Ми будували плани уроків таким чином, щоб, наприклад, у блоці з медицини вони дізналися про когось із медиків, які воюють або воювали.
Читайте також: Школам пропонують провести урок до 140-річчя жіночого руху
Коли робили перший тренінг для тренерів, це було якраз після того, як загинула журналістка, парамедикиня Ірина Цибух. Іра була моєю студенткою, ми з нею бачилися буквально за два тижні до її загибелі. І ми на обох тренінгах починали з відео про Іру. От днями нам написала одна з областей. Кажуть: ми починаємо навчання тренерів, надішліть нам це відео про Іру, ми теж хочемо показати.
Хоча ми не хочемо розповідати тільки про тих, хто загинули. Ми хочемо розповідати і про тих, хто вижили. Але якось адекватно про це з дітьми говорити, щоб їм було зрозуміло, щоб вони бачили в цих героях і героїнях живих людей, могли співпереживати, розуміли цю співвідповідальність за долю країни», — зауважила Інна Совсун.
Читайте також: Інна Совсун: Усі зміни починаються з ідеї, і хтось цю ідею має озвучити