“Девушки, давайте одеваться соответсвенно своих жизненных ценностей. Много в интернете, даже среди моих знакомых девушек, публикующих свои фото в купальниках, мини платьях и нижнем белье. Самое интересное, что при этом каждая продолжает думать, что она имеет высокую цену [ … ] Но вот как выглядит настоящая Королева. Королева всегда закрыта одеждой от посторонних глаз…”
(стиль автора збережений)
Такі сексистські слова дозволяє собі голова обласної організації партії “Самопоміч”, заступник голови облради і уповноважений з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання і протидії насильству за гендерною ознакою в Запорізькій області Владислав Марченко.
Відповідний пост головний по гендерній рівності області опублікував у Фейсбук. Після хвилі обурення у мережі, Марченко допис видалив. Проте скрін-шоти вже облетіли пабліки і інформаційні сайти.
У 2018 році призначення Марченка уповноваженим з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків обурило активістів Запоріжжя. Боротьба за гендерну рівність — це боротьба з дискримінацією, а голова обласної “Самопомічі” сам транслював дискримінаційні висловлювання. До прикладу, заявляв, що рух за права ЛГБТ зазіхає на християнські цінності України.
Подібні вислови чиновників має розглядати Експертна ради з питань розгляду звернень за фактами дискримінації за ознакою статі при Міністерстві соціальної політики. Розповіла Повазі урядова уповноважена з гендерної політики Катерина Левченко.
— Без сумніву, гендерна культура політиків та державних службовців — це на сьогодні дуже серйозне питання. За різними оцінками, ця культура сьогодні є недостатньою.
Вислів заступника голови Запорізької Обласної Ради має стати предметом уваги Експертної ради з питань розгляду звернень за фактами дискримінації за ознакою статі при Міністерстві соціальної політики. Але для цього організація чи фізична особа має надати скаргу. Можливостей для судів визнати цей пост дискримінаційним, наразі немає. Адже українське законодавство не містить адміністративної відповідальності за будь-які дискримінаційні дії, це серйозна прогалина в законодавстві.
З цього приводу вже напрацьовані законопроєкти, однак вони зустріли значний опір з боку певних груп, тому не були прийняті. Розглянути такі випадки Експертною радою при Мінсоцполітики – це була б правильна позиція, це в її компетенції, згідно статті 11 закону про “Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків”. Це орган виконавчої влади, який має збирати, узагальнювати такі випадки і робити з них висновки.
Що стосується призначення пана Марченка уповноваженим з гендерних питань, це вибір самої обласної ради, яке не проходило додаткове затвердження в органах виконавчої влади. Це право ради, згідно зі статтею 12 закону “Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків”. Однак тут виникає питання гендерних компетенцій, якими має володіти посадовець, що прописано на рівні постанов Кабміну.
Однак ми розуміємо, що між прийняттям постанови і усвідомленням громадян, що це важливо, може пройти багато часу. Адже питань гендерної рівності, яке є складовим прав людини, це також питання світогляду. Громадяни можуть дотримуватися різних точок зору. Свобода переконань важлива, але люди на державній службі чи в органах місцевого самоврядування мають відповідати певному рівню, діяти в спосіб та в межах, визначених законом, а закон забороняє дискримінацію за будь-якою ознакою, — сказала Катерина Левченко.