Повага
Колонки

Енергопрактики для жінок: сестринство чи псевдопідтримка?

Одного разу, бажаючи зняти своє упередження щодо одного  психологічного клубу для жінок, я цей клуб відвідала. У результаті дві години спостерігала, як опорна фігура перетворюється на владну через експертність, використання подружнього (закреслено) уразливого стану, згадуючи особисті історії клієнток, які вони самі тут попередньо й розповідали. Відсилка до якогось гуру на Ютубі теж не забарилася.

Так, і жінки теж

У багатьох не те що є усвідомлена мета виростити слабких жінок, але за інерцією так стається – автоматизм надто потужний. Тож на рейки поживи від культу недосконалості жінок стають і вони самі. 

А власне, чи багато шансів чинити інакше, не самовідтворювати гетто, яке патріархальна культура міцно тримає, обмежуючи ролі жінок? Виходить, ув’язненим найлегше реалізуватися в місці утримання.

Хоча деяких перегинів усе ж не пояснити. Коли, наприклад, важливі активності з йоги чи східних танців перетворюються на обов’язкове прокачування якоїсь жіночності в межах наче якогось проєкту підтримки для жіноцтва. Або ініціатива, яка  проводить такі консультації та надає послуги, все ж чомусь вирішує не тільки зробити жінку об’єктом, чим є маніфест, а ще й використати стереотипні «жіночі» хитрощі. Нащо для себе хитрити?  А якщо не для себе, то чи це про підтримку? 

Чи натрапляли ви на можливості прокачування чоловіковості? Або кицькості? Собачності? Чому факту належності до біологічної групи недостатньо тільки жінкам?

Читайте також: Барбі у світі реальних жінок: феміністична постмодерністська сатира

Магічні практики — проблема чи рішення?

В умовах повномасштабної війни відзначається сплеск запиту на розклади таро, тлумачення давніх передбачень Ванги чи Календаря Майя тощо.  Магічне мислення як регресія на дитячий рівень, віра у велике — справедливість як карму — тримає на плаву в умовах загрози. Коли немає об’єктивних умов контролювати дійсність, психіка шукає хоч ілюзорних. Їй головне – вижити. І якщо країна живе в повномасштабному вторгненні 16 місяців, то подвійні стандарти та вузька можливість щось вирішувати формують тривогу у жінок від народження.

Про суперечливість, а інколи і взаємовиключність вимог до жіноцтва чудово переповіла у відео «Будь леді, казали вони» (Be Lady They Said) політикиня та акторка Синтія Ніксон, також відома завдяки серіалу «Секс у великому місті». У фільмі «Барбі» алюзію на нього можна впізнати в монолозі Глорії.

Ми й за цю страшну війну спостерігаємо, як невідомо, за що дістанеться: чи за те, що жінка вивезла дітей, чи за те, що залишилася.

Припиніть звинувачувати себе, оволодійте мистецтвом феншуй і почніть винуватити в усьому меблі 

Головоломка користі чи шкоди  енергопрактик, навіть зроблених жінками для жінок, криється в кінцевій меті: який буде довготривалий ефект? Чи це  формує віру в себе, чи знову в зовнішні сили? Тому варто згадати таке поняття,  як локус-контроль — локалізація причин поведінки, подій. Якщо переважає приписування причин зовнішнім силам, говорять про зовнішній локус-контроль, і відповідно, якщо внутрішнім — внутрішній.

Винесення локус-контролю за поле терапевтичного процесу,  переведення його в зовнішнє (в астрал, чакри, енергії) – це зручна можливість зняти  відповідальність і з клієнтки, і, головне, зі спеціаліст_ки: що ж ви хотіли, у вас така аура, карма. Припиніть звинувачувати себе чи інших, оволодійте мистецтвом феншуй і почніть винуватити в усьому меблі. Ніби  від техніки виконання терапевтичного пасодоблю залежить, чи піднімуть вам зарплатню. І якщо її таки не підняли, значить недостатньо прогріті нижні чакри. Пояснення безпрограшне. Бо псевдоявища ніколи не будуть доступні впливу, а значить – змінам. 

Хибні зв’язки можуть тільки збігтися в часі, а не спровокувати бажані наслідки. Хоча на механізмі підтвердженого упередження, коли ми з усього потоку  дійсності вихоплюємо тільки ті ситуації, які підтверджують нам нашу ідею, і будується теорія астрологічних\ нейро/ведичних практик, що працюватиме на підкріплення ілюзій. Але помітити себе в реальності це скоріше завадить. 

Бути перманентно усвідомленою та відповідальною неможливо. Адже й фізіологічно у нас багато спущено на автоматизм. Якщо, приміром, ми дихали б тільки коли це усвідомлювали, то тривали б ці обидва процеси недовго. Але ступінь крінжу з усіма цими практиками легко перевіряється, як будь-який сексизм, — віддзеркаленням.

І те, що не існує  такого ринку спецпропозицій для енергії чоловіків, вказує на його живлення саме на жіночій соціалізації бути чиєюсь, культивуванні залежності.

Читайте також: «Чоловік-берегиня» і «дихання простатою»: як блогерка кепкує зі стереотипів

До чого тут СРСР?

Вибір без вибору був «прекрасною» парадигмою «країни рад». Де за кожну та кожного держава ухвалювала рішення –  від виду ковбаси на обід до потрапляння у «вороги народу». Оскільки союз мав тільки вивіску партисипативності (співучасті), а за суттю був глибоко патерналістським, коли невелика група на вершині ієрархії вирішувала все за всіх.  Звісно, і зараз є охочі позбутися будь-якої відповідальності за своє життя й повернутися в часи тотального дефіциту, а отже і відсутності проблем із вибором. Але парадокс у тому, що при всій наче непривабливості відповідальності саме  вона дає відчуття внутрішньої опори, того самого контролю, а разом із тим — поваги та гідності людини, яка відчуває свій вплив.

Найпідступніше в патріархальній системі — що вона задає рамку, ніби жінки — об’єкт опіки, і від цього мають тішитися, пасивно чекати, плекаючи скромність та, у кращому разі, отримуючи ілюзію впливу. А на ділі вони якраз стають зручним об’єктом, на який можна повісити чужу відповідальність за будь-що: зґвалтування, забруднення мікропластиком, існування покидьків тощо.

Читайте також: Як приклад російських матерів розвінчує міф про материнські інстинкти

Водночас у гру вступає маркетинг  — продавати разом із гарним пакуванням начебто рішення, перед цим самотужки створивши проблему  інфантилізації жіноцтва. Ніби це з жінками щось не так, вони потребують постійного покращення, курсів, навчань,  а не дискримінаційна система має бути знищена в корені.

Власне, якщо десь і треба мати зовнішній фокус та контроль, тобто шукати причини поза особистістю, то це в уважному вивченні суспільного устрою, де досі більш нормальним є те, що чоловік б’є жінку, ніж якщо жінки обходяться без чоловіка, щоб створити сім’ю. 

Ольга Костіна

Схожі записи

Як дискусія про жіночі вагони підняла на поверхню низку проблем

Олександра Горчинська

Чи можна освідчитися в коханні Конвенції ООН?

Чайлдфрі, війна та лицемірство

Вікторія Moriweather