Українська мисткиня Таня Бакум показала перформанс «Cut peace» («Порізаний мир»), щоб розповісти про силу власного вибору й трансформацію форм захисту в умовах війни.
Подія відбулася в Запоріжжі в межах фестивалю «Дім А́ктора. Занурення». Це відкритий театральний фестиваль, що збирає митців та мисткинь для співтворчості та демонструє шлях українського мистецтва від початку повномасштабного вторгнення.
«Cut peace» став своєрідною алюзією на культовий перформанс Йоко Оно 1964 року «Cut piece», де глядачі великими ножицями зрізали одяг із мисткині.
«Йоко Оно відома своїми пацифістськими поглядами, і під час перформансу вона мала пасивну позицію, просто спостерігаючи за діями. Я ж, на відміну від неї, обрала активну позицію. Бо коли є агресор, немає можливості просто закликати до миру. Є потреба та вимога діяти й захищатися», — розповіла «Повазі» Таня Бакум.
На початку повномасштабної війни вона плела маскувальні сітки для захисту українських військових та техніки. Про цей досвід мисткиня раніше розповідала в одному зі своїх перформансів, який показувала в Польщі на бієнале NOmade Poland. Тоді для плетіння сітки Бакум використала домоткане старовинне полотно.
«Cut peace»: готовність віддати останнє заради власного захисту
Під час перформансу «Cut peace» Таня Бакум на очах у публіки зрізала ножицями свій одяг і плела з нього маскувальну сітку, доки не лишилася оголеною. Темп прискорювався з кожним новим відрізаним клаптиком, підсилюючи напругу. Зрештою Таня, залишившись оголеною, накинула на себе сітку як символ створеного захисту.
«Темп був доволі швидкий для мене. Зазвичай я роблю все більш медитативно. А тут із кожним наступним відрізом темп пришвидшувався. Для мене це стало метафорою того, як зараз живуть українці та українки — коли збори пришвидшуються і стають більш нагальними. Щодо реакції глядачів, то я бачила стурбованість в очах людей, бачила, як сильно вони мені співпереживали. Я попросила одну дівчину допомогти мені розрізати светр, бо незручно було різати лівою рукою. І помітила, як їй було складно й емоційно важко взяти в руки ножиці й різати мій одяг, тоді як я робила це різко та впевнено», — розповіла Таня Бакум.
Для мисткині було важливо показати цей перформанс саме в Запоріжжі, за 30 км від фронту, адже там потреба в захисті відчувається особливо гостро:
«Коли я сплела сітку, глибоко видихнула. Одягла, відчула її важкість і справді відчула себе захищеною. Мені було важливо передати те, що хоч я і плела зі свого «особистого» «колективне», врешті-решт це «колективне» стає захистом для мене самої. Для мене це про розуміння та усвідомлення тієї єдності у спільній справі захисту своєї держави та свободи».
Читайте також: «Колискова» Тані Бакум: перформанс про кар’єру та материнство
Таня Бакум родом із Переяслава. Має економічну освіту, але останні три роки присвячує себе мистецтву. За цей час мала персональні та групові виставки в Європі та викладала аналогову фотографію у Києві.
Фото: Макс Мокрицький