Повага
  • Головна
  • Статтi
  • «Cut peace»: метафора українського спротиву від Тані Бакум
Статтi

«Cut peace»: метафора українського спротиву від Тані Бакум

Українська мисткиня Таня Бакум показала перформанс «Cut peace» («Порізаний мир»), щоб розповісти про силу власного вибору й трансформацію форм захисту в умовах війни.

Подія відбулася в Запоріжжі в межах фестивалю «Дім А́ктора. Занурення». Це відкритий театральний фестиваль, що збирає митців та мисткинь для співтворчості та демонструє шлях українського мистецтва від початку повномасштабного вторгнення.

«Cut peace» став своєрідною алюзією на культовий перформанс Йоко Оно 1964 року «Cut piece», де глядачі великими ножицями зрізали одяг із мисткині.

«Йоко Оно відома своїми пацифістськими поглядами, і під час перформансу вона мала пасивну позицію, просто спостерігаючи за діями. Я ж, на відміну від неї, обрала активну позицію. Бо коли є агресор, немає можливості просто закликати до миру. Є потреба та вимога діяти й захищатися», — розповіла «Повазі» Таня Бакум.

На початку повномасштабної війни вона плела маскувальні сітки для захисту українських військових та техніки. Про цей досвід мисткиня раніше розповідала в одному зі своїх перформансів, який показувала в Польщі на бієнале NOmade Poland. Тоді для плетіння сітки Бакум використала домоткане старовинне полотно. 

«Cut peace»: готовність віддати останнє заради власного захисту

Під час перформансу «Cut peace» Таня Бакум на очах у публіки зрізала ножицями свій одяг і плела з нього маскувальну сітку, доки не лишилася оголеною. Темп прискорювався з кожним новим відрізаним клаптиком, підсилюючи напругу.  Зрештою Таня, залишившись оголеною, накинула на себе сітку як символ створеного захисту.

«Темп був доволі швидкий для мене. Зазвичай я роблю все більш медитативно. А тут із кожним наступним відрізом темп пришвидшувався. Для мене це стало метафорою того, як зараз живуть українці та українки —  коли збори пришвидшуються і стають більш нагальними. Щодо реакції глядачів, то я бачила стурбованість в очах людей, бачила, як сильно вони мені співпереживали. Я попросила одну дівчину допомогти мені розрізати светр, бо незручно було різати лівою рукою. І помітила, як їй було складно й емоційно важко взяти в руки ножиці й різати мій одяг, тоді як я робила це різко та впевнено», — розповіла Таня Бакум.

Для мисткині було важливо показати цей перформанс саме в Запоріжжі, за 30 км від фронту, адже там потреба в захисті відчувається особливо гостро:

«Коли я сплела сітку, глибоко видихнула. Одягла, відчула її важкість і справді відчула себе захищеною. Мені було важливо передати те, що хоч я і плела зі свого «особистого» «колективне», врешті-решт це «колективне» стає захистом для мене самої. Для мене це про розуміння та усвідомлення тієї єдності у спільній справі захисту своєї держави та свободи».


Читайте також: «Колискова» Тані Бакум: перформанс про кар’єру та материнство


Таня Бакум родом із Переяслава. Має економічну освіту, але останні три роки присвячує себе мистецтву. За цей час мала персональні та групові виставки в Європі та викладала аналогову фотографію у Києві.

Фото: Макс Мокрицький

Cut peace: a metaphor for Ukrainian resistance by Tanya Bakum

Ukrainian artist Tanya Bakum presented the performance ‘Cut peace’ to talk about the power of one’s own choice and the transformation of forms of protection in times of war.

The event took place in Zaporizhzhia as part of the Actor’s House. Immersion’ festival. This is an open theatre festival that brings together artists to co-create and demonstrates the path of Ukrainian art since the beginning of the full-scale invasion.

‘Cut peace’ was a kind of allusion to Yoko Ono’s iconic 1964 performance “Cut piece”, where the audience used large scissors to cut off the artist’s clothes.

‘Yoko Ono is known for her pacifist views, and during the performance she had a passive stance, just watching the action. Unlike her, I chose an active position. Because when there is an aggressor, there is no way to just call for peace. There is a need and a requirement to act and defend ourselves,’ Tanya Bakum told Respect.

At the beginning of the full-scale war, she was weaving camouflage nets to protect Ukrainian soldiers and equipment. The artist previously shared this experience in one of her performances, which was shown in Poland at the NOmade Poland Biennale. Back then, Bakum used a home-woven old cloth to weave the net. 

Cut peace: the willingness to give the last for one’s own defence

During the performance ‘Cut peace’, Tanya Bakum cut her clothes with scissors in front of the audience and wove a camouflage net from them until she was naked. The pace accelerated with each new piece she cut, increasing the tension.  Eventually Tanya, left naked, threw the net over herself as a symbol of the protection she had created.

‘The pace was quite fast for me. I usually do everything more meditatively. And here, with each subsequent section, the pace was accelerating. For me, it became a metaphor for the way Ukrainians live nowadays – when the pace is faster and more urgent. As for the audience’s reaction, I could see the concern in people’s eyes, I could see how much they empathised with me. I asked one girl to help me cut my sweater because it was uncomfortable to cut with my left hand. And I noticed how difficult and emotionally stressful it was for her to pick up the scissors and cut my clothes, while I did it sharply and confidently,’ says Tanya Bakum.

It was important for the artist to show this performance in Zaporizhzhia, 30 km from the frontline, because the need for protection is particularly acute there:

‘When I wove the net, I took a deep breath. I put it on, felt its weight and really felt protected. It was important for me to convey that even though I was weaving from my ‘personal’ ‘collective’, in the end, this “collective” becomes a protection for me. For me, it’s about understanding and realising that unity in the common cause of defending my country and freedom.’

Tanya Bakum is originally from Pereiaslav. She has a degree in economics, but has been devoting herself to art for the past three years. During this time, she had solo and group exhibitions in Europe and taught analogue photography in Kyiv.

Photo: Max Mokrytskyi

Схожі записи

В українській Вікіпедії з’явилося 140 статей про видатних українок

Рівноправ’я на ринку праці може додати 26% до світового ВВП у 2025 році

Сексистська реклама не продає: велике дослідження