Повага
Без категорії Статтi

Як (не) варто проводити заходи до дня 8-го березня у школах

 

Святкування 8-го березня в українських дитсадках та школах – це апофеоз стереотипного уявлення про жінок. Майже усі знайдені мною сценарії ґрунтуються на двох жіночих ролях: «прекрасної статі» (леді) та «Берегині/господарки». Мені не вдалося знайти жодного сценарію, де йшлося би про творчі чи особистісні досягнення дівчат та жінок.

«Прекрасна стать». «Дівчинка має бути гарною» ‒ цей припис є складовою чи не усіх ланок соціалізації дівчат – сім’ї, дитсадка, школи, університету.  Дівчина, жінка – окраса, покликана милувати око. Решта її якостей є вторинними. Ось, наприклад, музичний керівник дитсадку з міста Кривий Ріг пропонує такий початок заходу:

1-й хлопчик. А чому на наше свято запізнилися дівчата?

2-й хлопчик Де вони поділися? Чому так забарилися?

3-й хлопчик: Я здогадуюся, друзі, ранок у дівчат в напрузі:

Гарні сукні треба одягти, макіяж святковий нанести!

Всі разом: Тож зустрічаємо красунь – дівчаток!

Або ось фрагмент відкритого виховного заходу до дня 8-го березня:

Ведучий 1. Як на мене, жінка завжди повинна бути гарною, чарівною, загадковою. Така вже наша природа.

Ведучий 2. Вони ж навіть в магазин, за два кроки від дому не вийдуть з ненафарбованими губами. І не останню роль у зовнішньому вигляді відіграє зачіска. Завдання  «Заплети косу».

У цьому ж сценарії ведучий говорить такі слова:  «Українська жінка в усі часи славилась своєю чарівною вродою, ніжністю, тендітністю. І всім нам так хочеться, щоб це помічали і цінували наші чоловіки».

У цьому сценарії для дитсадка пропонується конкурс «Збери маму на роботу». Для нього на столиках розкладають сумочки, дзеркала, помади, намиста, шарфи і кліпси. За сигналом дівчата повинні нафарбуватися, надіти прикраси і, склавши все в сумочку, добігти до «роботи».

ЩО ХОВАЄТЬСЯ ЗА ЗВЕЛИЧЕННЯМ ЖІНОЧОЇ ВРОДИ?

Дівчата та жінки не вважають себе достатньо гарними, що знижує їх самооцінку та погіршує їх здоров’я:

  • серед тих молодих людей, хто вважає зовнішність чинником життєвого успіху дівчат – 67%, хлопців – 33%;
  • більше половини дівчат-підлітків старше 14 років вважають власну вагу надмірною та кожна четверта з них обмежує себе в харчуванні з метою схуднення (за даними Інституту соціальних досліджень імені О. Яременка 2014 року),
  • за приблизними підрахунками близько 1% дівчат та жінок в Україні мають розлади харчової поведінки.

Суспільство знецінює особистісні досягнення жінок. Жінка – окраса, вона має милувати (передусім чоловіче) око, її тіло постійно оцінюють та споглядають. Жіноче тіло – чи не найпоширеніший атрибут реклами товарів від сантехніки до автомобілів. Особистість та професійні досягнення жінки є вторинними: медіа завзято смакують подробиці зовнішнього вигляду жінок у політиці та державному управлінні. Варто тільки згадати медійні матеріали на кшталт «32-річна блондинка стала в.о. голови Харківської ОДА» чи «Якими таємними вміннями володіє спокуслива заступниця Авакова».

«Індустрія краси» робить жінок біднішими. Витрати на косметику, дієти і  фізичні  вправи, догляд  за шкірою,  продукти  для волосся  й  косметичну хірургію  сягають у світі 160 млрд. доларів на рік, що становить приблизно 6 річних бюджетів України.

«Берегиня/господиня». Ігри на кшталт «вдягни ляльку», «звари суп» тощо для перевірки господарських навичок дівчат ‒ незмінний атрибут заходів до дня 8-го березня. Ось, у цьому сценарії для дітей старшого дошкільного віку дівчатка танцюють таночок з бутафорськими віниками (!), а після цього співають:

Чисто ми в кімнаті приберем,

Мамі подаруєм допомогу.

Віники у руки ми візьмемо,

Разом підметемо ми підлогу.

Пр..:  Замете мій віник по усіх кутках,

Кожну прибере сміттинку.

Так працює віник у моїх руках –

Все блищить уже через хвилинку.

Ось у цьому сценарії дівчатам пропонується конкурс «Шеф-кухар»:

Ведучий 1: У конкурсі «шеф-кухар» нашим учасницям доведеться вразити нас своїм знанням кухні.

Ведучий 2: У нас є чарівна каструлька, в ній знаходяться паперові картки з літерами. Кожна учасниця навмання виймає картку.

Ведучий 1: Потім за моїм сигналом, ви починаєте писати назви загальновідомих страв, які починаються з букви, що написана на картці. На все про все – 3 хвилини.

А ось конкурс  «Галантний кавалер».  «Для цього конкурсу знадобляться фартухи, хустки, квіти (можна взяти штучні) – за кількістю учасників. Дітей розбивають на пари хлопчик + дівчинка і відзначають стартову лінію, на якій стають беруть участь пари. На лінії фінішу ставляться стільці за кількістю пар, на кожен стілець кладеться фартух, хустка і квітка. По сигналу ведучого хлопці біжать до стільців, беруть фартух, повертаються до дівчаток і надягають на них фартух. Потім вони так само біжать за хусткою і за квіткою. Підбігши з квіткою до дівчинки, хлопчик повинен стати на одне коліно, вручити їй квітку і сказати: “З святом!” Критерій перемоги в цьому конкурсі – не швидкість, а галантність і турбота. Якщо хустка, фартух пов’язані криво, а квітка не вручили, а швидше ткнули їм в обличчя, – перемоги такого кавалеру не бачити. Переможцем оголошується самий галантний і турботливий кавалер».

Хочеться скрикнути: отакої! Чоловіча галантність асоціюється зі майстерністю хлопця вдягти на дівчину фартух і хустку та подарувати їй квіти. Втім, подібні сценарії є сумним відображенням реалій нашого суспільства. За декларативним звеличенням жіночих господарських  вмінь приховується знецінення репродуктивної праці, тобто діяльності, пов’язаної з народженням, виховання дітей та підтримкою життєдіяльності родини (хатня праця, піклування про дітей, хворих, літніх членів родини). Ця діяльність є жіночою відповідальністю у переважній більшості українських сімей. Так, за даними соціологів:

  • у 59% сімей вихованням дітей займається жінка;
  • тільки 2% татів беруть відпустку по догляду за дитиною;
  • середня кількість часу, який витрачають на буденну працю заміжні українські жінки, є найбільшою в Європі – 24 години на тиждень.

ЯКА АЛЬТЕРНАТИВА?

  • дізнайтеся про історію свята 8-го березня, проведіть вікторину серед учнів/учениць, мам/ батьків на цю тему;
  • підвищуйте самооцінку дівчат, не зводьте образи жінок до «Прекрасної статі», «Леді», «Берегині», підберіть для заходу мотиваційні відео (наприклад, «Як дівчинка», «Dove. Самооцінка»);
  • говоріть про таланти, особистісні досягнення та успіхи дівчат, їх мам та бабусь,
  • розкажіть про відомих науковиць, письменниць, спортсменок (допоміжним буде ресурс «Гендер в деталях»), запросіть успішних сучасниць на зустріч з учнями/ученицями;
  • поясність хлопцям та дівчатам, що таке сексизм, гендерні стереотипи та навчіть їх боротися з власними упередженнями відносно дівчат та жінок.

Олена Стрельник

Схожі записи

Оксана Петрусенко – народна примадонна

В Україні розпочали кампанію про ментальне здоровʼя чоловіків

Бізнесменка, мама та письменниця: екселівський імпресіонізм Галини Шиян