У Києві відбулася конференція з протидії дезінформації «ДезАут: як вибити маніпуляції за межі інформаційного поля». Медійники/-ці, експерт(к)и з медіаграмотності, дезінформації штучного інтелекту та гендерних питань, члени та членкині громадських організацій й іноземних представництв зібралися, щоби відповісти на виклики інформаційної безпеки та знайти ефективні рішення проти нових загроз.
Серед інших тем, на конференції обговорили проблему гендерної дезінформації. Учасникам/-цям презентували дослідження СтратКому ЗСУ щодо спроб російських пропагандистів дискредитувати Олену Зеленську в Україні та за кордоном.
Гендеровані наративи російської пропаганди проти українок
Аналітикиня «Інтерньюз-Україна» Дзвенислава Щерба виділила чотири основні гендеровані наративи російської пропаганди проти українок:
- виправдання гендерно зумовленого насильства та заклики до нових воєнних злочинів;
- представлення військовослужбовиць ЗСУ «несправжніми жінками», щоб виправдати жорстоке поводження з ними в полоні;
- дискредитація жінок, що пішли служити в ЗСУ;
- дискредитація українських біженок за кордоном.
Деякі з них можна побачити й в українському інфопросторі. «Інтерньюз-Україна» провела дослідження проблематики гендерної дезінформації в медіа, яке підтвердило використання цих тем для посилення нерівності у суспільстві.
Читайте також: Інна Совсун: Усі зміни починаються з ідеї, і хтось цю ідею має озвучити
Народна депутатка України Інна Совсун зазначила, що частина українців та українок досі має дещо застарілі погляди на гендерні ролі, і Росія використовує це у своїх інтересах.
«Але це не означає, що потрібно відступити й забути про права жінок. Слід проактивно реагувати й розповідати правдиву інформацію, особливо молодому поколінню», — наголосила вона.
Спікери також відзначили, що українські підлітки перебувають у зоні впливу російської дезінформації, оскільки рівень споживання російського контенту серед них досі значний.
Найкраща стратегія в боротьбі з дезінформацією — поширювати власні наративи
Просувати українську повістку та протистояти російським інформаційним маніпуляціям доводиться не лише вдома, а й за кордоном. Спікери та спікерки погодилися, що найкраща стратегія в боротьбі з дезінформацією — поширювати власні наративи. Для цього важливо доносити новини з України іноземцям, використовуючи власні ресурси.
«Ми маємо писати правду. Люди, які нас читають, повинні розуміти — що б не сталося в Україні, Росії (та загалом у цьому регіоні), — вони можуть довіряти нашій інформації», — вважає Олексій Сорокін, заступник головного редактора The Kyiv Independent.
Він зазначив, що у глобальному інформаційному полі українські медіа мають адаптувати контент для міжнародної аудиторії та не боятися висловлювати критичні зауваження, оскільки це підвищує довіру та покращує репутацію.
Минулого року проактивна увага до України у світі знизилася. Тому варто шукати нові способи достукатися до міжнародної авдиторії.
Конференція організована ГО «Інтерньюз-Україна» в межах проєкту «Зміцнення правдивості, прозорості та демократії для протидії дезінформації», що втілюється за підтримки уряду Канади.