Верховна Рада прийняла законопроєкт про заборону сексизму і дискримінації в рекламі.
Про це повідомляє юристка та гендерна експертка Олександра Голуб.
Рада підтримала у другому читанні проєкт №3427 про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі.
Тепер в Україні з’явиться визначення поняття «дискримінаційна реклама за ознакою статі». Згідно з документом це:
«Реклама, що містить твердження та/або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою та/або щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення.
Реклама, що принижує гідність людини за ознакою статі, демонструє насильство за ознакою статі. А також реклама, що використовує зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об’єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання».
Нагадаємо, згідно з останнім дослідженням ставлення населення України до дискримінаційної за ознакою статі реклами 70% жінок та 57% чоловіків відверто негативно ставляться до нав’язування стереотипів у рекламі.
Назва торгової марки запам’ятовується в 3 рази краще при
перегляді недискримінаційної реклами, аніж дискримінаційної. Найчастіше дискримінаційну рекламу описували трьома репліками: «дурна», «вульгарна» та «така, що принижує людську гідність».
Довідка
В Україні вже існує відповідальність за дискримінацію в рекламі, зокрема і за ознакою статі. У пояснювальній записці до законопроєкту №3427 йдеться про те, що Держпродспоживслужба та омбудсмен щороку отримують понад 500 скарг про дискримінацію за ознакою статі у рекламі. За 2019 рік рекламодавці сплатили понад два мільйони гривень штрафів за сексизм у рекламі. Проте відсутність у документі роз’яснення щодо змісту поняття дискримінаційна реклама не дозволяє достатньо ефективно карати порушників.