Святкування 8-го березня в українських дитсадках та школах – це апофеоз стереотипного уявлення про жінок. Майже усі знайдені мною сценарії ґрунтуються на двох жіночих ролях: «прекрасної статі» (леді) та «Берегині/господарки». Мені не вдалося знайти жодного сценарію, де йшлося би про творчі чи особистісні досягнення дівчат та жінок.
«Прекрасна стать». «Дівчинка має бути гарною» ‒ цей припис є складовою чи не усіх ланок соціалізації дівчат – сім’ї, дитсадка, школи, університету. Дівчина, жінка – окраса, покликана милувати око. Решта її якостей є вторинними. Ось, наприклад, музичний керівник дитсадку з міста Кривий Ріг пропонує такий початок заходу:
1-й хлопчик. А чому на наше свято запізнилися дівчата?
2-й хлопчик Де вони поділися? Чому так забарилися?
3-й хлопчик: Я здогадуюся, друзі, ранок у дівчат в напрузі:
Гарні сукні треба одягти, макіяж святковий нанести!
Всі разом: Тож зустрічаємо красунь – дівчаток!
Або ось фрагмент відкритого виховного заходу до дня 8-го березня:
Ведучий 1. Як на мене, жінка завжди повинна бути гарною, чарівною, загадковою. Така вже наша природа.
Ведучий 2. Вони ж навіть в магазин, за два кроки від дому не вийдуть з ненафарбованими губами. І не останню роль у зовнішньому вигляді відіграє зачіска. Завдання «Заплети косу».
У цьому ж сценарії ведучий говорить такі слова: «Українська жінка в усі часи славилась своєю чарівною вродою, ніжністю, тендітністю. І всім нам так хочеться, щоб це помічали і цінували наші чоловіки».
У цьому сценарії для дитсадка пропонується конкурс «Збери маму на роботу». Для нього на столиках розкладають сумочки, дзеркала, помади, намиста, шарфи і кліпси. За сигналом дівчата повинні нафарбуватися, надіти прикраси і, склавши все в сумочку, добігти до «роботи».
ЩО ХОВАЄТЬСЯ ЗА ЗВЕЛИЧЕННЯМ ЖІНОЧОЇ ВРОДИ?
Дівчата та жінки не вважають себе достатньо гарними, що знижує їх самооцінку та погіршує їх здоров’я:
- серед тих молодих людей, хто вважає зовнішність чинником життєвого успіху дівчат – 67%, хлопців – 33%;
- більше половини дівчат-підлітків старше 14 років вважають власну вагу надмірною та кожна четверта з них обмежує себе в харчуванні з метою схуднення (за даними Інституту соціальних досліджень імені О. Яременка 2014 року),
- за приблизними підрахунками близько 1% дівчат та жінок в Україні мають розлади харчової поведінки.
Суспільство знецінює особистісні досягнення жінок. Жінка – окраса, вона має милувати (передусім чоловіче) око, її тіло постійно оцінюють та споглядають. Жіноче тіло – чи не найпоширеніший атрибут реклами товарів від сантехніки до автомобілів. Особистість та професійні досягнення жінки є вторинними: медіа завзято смакують подробиці зовнішнього вигляду жінок у політиці та державному управлінні. Варто тільки згадати медійні матеріали на кшталт «32-річна блондинка стала в.о. голови Харківської ОДА» чи «Якими таємними вміннями володіє спокуслива заступниця Авакова».
«Індустрія краси» робить жінок біднішими. Витрати на косметику, дієти і фізичні вправи, догляд за шкірою, продукти для волосся й косметичну хірургію сягають у світі 160 млрд. доларів на рік, що становить приблизно 6 річних бюджетів України.
«Берегиня/господиня». Ігри на кшталт «вдягни ляльку», «звари суп» тощо для перевірки господарських навичок дівчат ‒ незмінний атрибут заходів до дня 8-го березня. Ось, у цьому сценарії для дітей старшого дошкільного віку дівчатка танцюють таночок з бутафорськими віниками (!), а після цього співають:
Чисто ми в кімнаті приберем,
Мамі подаруєм допомогу.
Віники у руки ми візьмемо,
Разом підметемо ми підлогу.
Пр..: Замете мій віник по усіх кутках,
Кожну прибере сміттинку.
Так працює віник у моїх руках –
Все блищить уже через хвилинку.
Ось у цьому сценарії дівчатам пропонується конкурс «Шеф-кухар»:
Ведучий 1: У конкурсі «шеф-кухар» нашим учасницям доведеться вразити нас своїм знанням кухні.
Ведучий 2: У нас є чарівна каструлька, в ній знаходяться паперові картки з літерами. Кожна учасниця навмання виймає картку.
Ведучий 1: Потім за моїм сигналом, ви починаєте писати назви загальновідомих страв, які починаються з букви, що написана на картці. На все про все – 3 хвилини.
А ось конкурс «Галантний кавалер». «Для цього конкурсу знадобляться фартухи, хустки, квіти (можна взяти штучні) – за кількістю учасників. Дітей розбивають на пари хлопчик + дівчинка і відзначають стартову лінію, на якій стають беруть участь пари. На лінії фінішу ставляться стільці за кількістю пар, на кожен стілець кладеться фартух, хустка і квітка. По сигналу ведучого хлопці біжать до стільців, беруть фартух, повертаються до дівчаток і надягають на них фартух. Потім вони так само біжать за хусткою і за квіткою. Підбігши з квіткою до дівчинки, хлопчик повинен стати на одне коліно, вручити їй квітку і сказати: “З святом!” Критерій перемоги в цьому конкурсі – не швидкість, а галантність і турбота. Якщо хустка, фартух пов’язані криво, а квітка не вручили, а швидше ткнули їм в обличчя, – перемоги такого кавалеру не бачити. Переможцем оголошується самий галантний і турботливий кавалер».
Хочеться скрикнути: отакої! Чоловіча галантність асоціюється зі майстерністю хлопця вдягти на дівчину фартух і хустку та подарувати їй квіти. Втім, подібні сценарії є сумним відображенням реалій нашого суспільства. За декларативним звеличенням жіночих господарських вмінь приховується знецінення репродуктивної праці, тобто діяльності, пов’язаної з народженням, виховання дітей та підтримкою життєдіяльності родини (хатня праця, піклування про дітей, хворих, літніх членів родини). Ця діяльність є жіночою відповідальністю у переважній більшості українських сімей. Так, за даними соціологів:
- у 59% сімей вихованням дітей займається жінка;
- тільки 2% татів беруть відпустку по догляду за дитиною;
- середня кількість часу, який витрачають на буденну працю заміжні українські жінки, є найбільшою в Європі – 24 години на тиждень.
ЯКА АЛЬТЕРНАТИВА?
- дізнайтеся про історію свята 8-го березня, проведіть вікторину серед учнів/учениць, мам/ батьків на цю тему;
- підвищуйте самооцінку дівчат, не зводьте образи жінок до «Прекрасної статі», «Леді», «Берегині», підберіть для заходу мотиваційні відео (наприклад, «Як дівчинка», «Dove. Самооцінка»);
- говоріть про таланти, особистісні досягнення та успіхи дівчат, їх мам та бабусь,
- розкажіть про відомих науковиць, письменниць, спортсменок (допоміжним буде ресурс «Гендер в деталях»), запросіть успішних сучасниць на зустріч з учнями/ученицями;
- поясність хлопцям та дівчатам, що таке сексизм, гендерні стереотипи та навчіть їх боротися з власними упередженнями відносно дівчат та жінок.
Олена Стрельник