Інтернет-видання «ТСН» видалило свій матеріал «Які 5 ознак «дешевої» жінки: така поведінка відштовхує чоловіків». Про це повідомили на сайті Комісії з журналістської етики.
26 вересня до КЖЕ надійшла скарга від Валерії Саранчі на матеріал ТСН за авторством журналістки Віри Хмельницької. Заявниця стверджувала, що стаття видання може бути образливою для жінок. За її словами, текст є мізогінним та підбурює стереотипи і зневажливе ставлення.
Комісія з журналістської етики звернулась до редакції ТСН з проханням прокоментувати відповідність публікації вимогам пунктів 9 («Факти, судження та припущення мають бути чітко відокремлені одне від одного»), 15 («Ніхто не може бути дискримінований через свою стать») Кодексу етики українського журналіста та зазначених у скарзі аргументів.
Того ж дня інтернет-видання видалило публікацію з мережі.
Не лише реагувати на зауваження, а й інформувати аудиторію про причини таких рішень
КЖЕ вітає усунення сексистського контенту, що може захистити аудиторію від шкідливих стереотипів та демонструє готовність медіа реагувати на етичні зауваження. Водночас Комісія звертає увагу, що без пояснень аудиторія може не зрозуміти причину вилучення матеріалу, що може призвести до недовіри до медіа.
«Відсутність публічного діалогу позбавляє можливості навчити аудиторію розрізняти проблемний контент і допомогти їй зрозуміти, чому сексизм шкідливий. Важливо, щоб медіа не лише реагували на зауваження, але й інформували аудиторію про причини таких рішень, сприяючи більшій свідомості і медіаграмотності», — пояснили в КЖЕ.
Читайте також: Ольга Герасим’юк про сексизм у медіа та протидію стереотипам і дезінформації
«Авторка матеріалу принижує жінок, визначаючи їх через стереотипні категорії та негативні узагальнення»
Комісія звертає увагу медіа та аудиторії, що матеріал ТСН містить як мізогінію, так і сексизм.
«Авторка матеріалу принижує жінок, визначаючи їх через стереотипні категорії та негативні узагальнення. Використання терміну «дешева» для опису жінок знижує їхню гідність і зводить їх до поведінкових ознак, які, на думку авторки, роблять їх непридатними для уваги або поваги чоловіків.
Матеріал стверджує, що певні риси (як-от одержимість брендами, публікація відвертих фото, обмежений кругозір) автоматично роблять жінку “дешевою” та “відразливою для чоловіків”. Це знецінює індивідуальні вибори жінок і акцентує на тому, як вони мають відповідати стандартам, прийнятним для чоловіків. Такий підхід є сексистським, оскільки зводить цінність жінок до схвалення чоловіками», — зауважили експерти.
У тексті матеріалу авторка не розмежовує факти від своїх суб’єктивних оцінок та суджень. Наприклад, у фразах на кшталт «Жінка, яка має нестабільну самооцінку, витрачатиме всю зарплату на дорогі речі», особисті узагальнені судження не підкріплені жодними дослідженнями або доказами.
Читайте також: Як медіа вдаються до сексизму та дискримінації — дослідження ІМІ
Окрім цього, публікація містить низку припущень про наміри та поведінку жінок, не маркованих як гіпотези. Зокрема, це можна помітити у фразах «такі люди за рахунок дорогих речей намагаються підвищити свою значимість» або «розумний чоловік оминатиме таку жінку».
Комісія закликала медіа уважніше обирати теми матеріалів, уникати гендерних стереотипів та дискримінації, користуватися науково обгрунтованими джерелами, коли йдеться про психологію та поведінку людей, та належним чином відокремлювати «точку зору» від об’єктивного журналістського матеріалу.