Повага
  • Головна
  • Статтi
  • «П’яна вишня», сексизм та об’єктивація: чи можна покарати бізнес?
Статтi

«П’яна вишня», сексизм та об’єктивація: чи можна покарати бізнес?

Наприкінці листопада активістки громадської організації «Білкіс» провели першу акцію біля одного із закладів «П’яної вишні» у Львові. Протестувальниці були із плакатами «Годі сексуалізувати жінок», «Жіноче тіло – це не ваша реклама», «Бойкотуй сексистів». Також на одному із плакатів був зображений чоловік у стилі вивіски – голий і з вишнею. Таким чином активістки вимагали, щоб заклад перестав сексуалізувати жінок. Акція набула розголосу в мережі, а активістки отримали звинувачення та погрози від прихильників закладу.

Чи справді вивіска «П’яної вишні» дискримінаційна? Кому і чому не сподобалися вимоги активісток? Чи можна покарати бізнес, який вдається до дискримінаційних зображень та гасел? Ми спробували це з’ясувати і зібрали всю інформацію про кампанію проти об’єктивації.

Із чого все почалося?

Упродовж листопада-грудня ГО «Білкіс» провели чотири акції протесту біля закладу «П’яної вишні», що у Львові. Події проходили у межах міжнародної акції 16 днів проти гендерно зумовленого насильства. Вимоги активісток до закладу – прибрати гасло, яке звучить: «І він не відступить. І вона не відмовить», що закликає до насильства. А також прибрати сексуалізацію жінок, яку транслює вивіска.

Акція активісток біля закладу «П’яна вишня»

Активістки також звернулися із письмовими вимогами до закладу. Там відповіли, що «сексуалізація – доволі розмите поняття». А дизайн вивіски сприймають як «елемент візуального мистецтва». Водночас наголосили, що гасло закладу планують змінити. ГО «Білкіс» також написали скаргу до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів щодо скарги на айдентику «П’яної вишні».

Якою була реакція?

Попри підтримку багатьох, активістки також отримали чимало образ та навіть погроз на свою адресу. Наприклад, праворадикальна організація «Катарсис» поширила анонс та запросила всіх приходити, аби не допустити акції.

Реакція на акції біля закладу «П’яна вишня»

Згодом, під час чергової акції активісток «Білкіс», прихильники «Катарсису» приєдналися до акції із провокуючими плакатами «Нюдси недорого», «Я за тверезий спосіб життя», «Зніміть голу жінку й відправте радикалам на фронт».

Плакати, з якими провокатори прийшли до закладу «П’яна вишня», щоб дискредитувати активісток

Крім того, депутат Львівської міської ради Ігор Шолтис на своїй фейсбук-сторінці зробив допис про акцію та додав фото праворадикальної організації «Катарсис», навмисно спотворивши інформацію та видавши це за активніть «Білкіс».

«Фемен рух не зупиняється. Сьогодні вони продовжують свою акцію проти логотипу «Пяна вишня». І вуаля, тепер їм не догодила не лише намальована жінка, але й п‘яні вишеньки. Ліжкомісце біля якого санвузла потрібно відвести таким протестувальникам вирішувати саме вам, львів‘яни. Як то кажуть: кому війна, кому – гендер», – написав Шолтис.

Читайте також: У Львові після цькування скасували лекцію з секс-просвіти

Активістки попросили прибрати неправдивий допис, однак депутат ніяк не відреагував.⠀

«Ми вважаємо, що депутати не мали б підтримувати зґвалтування жінок й вбачати норму в слогані «І вона не відмовить. І він не відступить». Адже саме така ідея була в тексті: дискредитувати наш підкріплений законом спротив. Це гучний відклик російських цінностей, а саме схвалення насильства й перекручування інформації в медійному просторі. Хочемо, аби на наступних виборах усі пам’ятали, хто поширював зневагу до українських жінок, коли ті боролись за свої права.

Рекламувати свою продукцію грудьми – об’єктивізація жіночого тіла. Не чути жіноче ні й по-чоловічому не відступати – заклик до зґвалтувань. Якщо людина в формі висловлює захват за своєю суттю рускім й негуманним ідеям, то це не передбачає згоди решти критично мислячих людей.⠀

Ми дякуємо воїна(к)ам, волонтер(к)ам і просто солідарним із нашим протестом за спільні акції й захист права на життя в країні без дискримінації, сексизму й поширенню культури зґвалтування в рекламі. Саме за таку Україну кожні з нас борються», – зазначили у «Білкіс».

Дискримінація є, а покарання – немає

Цікаво також, що «Білкіс» отримали відповідь від Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів щодо скарги на айдентику «П’яної вишні».

У відповіді сказано, що дійсно це дискримінація, але притягнути до відповідальності заклад не вдасться.

Загалом, як зазначають у організації, їхня скарга була не першою. У 2018 та 2021  роках на заклад уже писали скарги, а служба давала експертний висновок.

«Інформаційні повідомлення, розміщені на вивісці, етикетках та пакувальних матеріалах ресторації «П‘яна вишня» є умовно дискримінаційними, проте не порушують вимог Закону України «Про рекламу». У статті 9 пункті 6 Закону «Про рекламу» йдеться: «Вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою». Тобто згідно із Законом, це дійсно не реклама, хоч і вивіска «умовно дискримінаційна», – йдеться у висновку.

У кінці цього висновку вказано, що було проведене опитування, де більшість зазначили: оціночне зображення (на вивісці «П’яної вишні») не є дискримінаційним, більше того, воно є «національним та домашнім».

Наступний експертний висновок від 25.05.2021 року зазначає: «Наданий на експертизу контент не ідентифікований як реклама».

Відповідь на скаргу «Білкіс» узагальнює попередні два висновки та повторює: «Інформаційні повідомлення, розміщені на вивісці, етикетках та пакувальних матеріалах ресторації «П‘яна вишня» є умовно дискримінаційними, проте не порушують вимог Закону України «Про рекламу».

Чому вивіска «П’яної вишні» – це сексуалізація

Об‘єктивація – перетворення чогось на предмет. Сексуальна об’єктивація – це ставлення до людини (у нашому суспільстві зазвичай до жінки) як до простого об’єкта сексуального потягу, з нівелюванням її особистості, суб’єктності та волі.

Читайте також: Сексуальна об’єктивація чи рекламний хід — тест

«Чому зображення П‘яної вишні є об’єктивацією? Бо жінка зображена без одягу, прикриває (великі) груди вишнями, ще й має підпис «І вона не відмовить».

По-перше, який стосунок це має до наливки? По-друге, таке зображення і слоган мають певні сексуалізовані послання: оголена жінка з вишнями-грудьми не відмовить вам. По-третє, це комерційний заклад, мета якого – прибуток. Тобто це зображення використовується із метою отримання прибутку. Сексуалізована жінка використовується із метою отримання прибутку», – пояснили в «Білкіс».

Схожі записи

В Україні збирають підписи на захист прав восьми жінок: хто вони?

Гендерний аспект реформи державної служби: босоніж чи «соціальним ліфтом»?

Вікторія Кобиляцька

Андріана Ковалишин: Коли я в «пікселі» чи в «мультикамі», чоловіки відразу опускають очі

Наталка Сіробаб