У 43% матеріалах про шоу-бізнес — професійну діяльність зірок та їхнє особисте життя — обговорюють оголені тіла жінок. Сексистські заголовки та об’єктивація звичне явище для таких публікацій. До прикладу: «вивалила пишні груди», «привабила чоловіків пікантним декольте», «похизувалася звабливою фігурою».
Про це йдеться у дослідженні Інституту масової інформації.
На 101 матеріал з голими й напівоголеними жінками припало лише два матеріали, де були оголені торси чоловіків (до того ж там ішлося про мужність і творчість).
«Це свідчить про те, що шоу-бізнес не тільки не оцінює свого впливу на аудиторію, але навіть не розуміє, для якої саме цільової аудиторії його контент продукується», — зазначають авторки дослідження Олена Голуб та Оксана Романюк.
Теми у новинах про шоу-бізнес
У новинах шоу-бізу жінка зображується переважно як сексуальний об’єкт. Тобто ми знову бачимо об’єктивацію. Жінка розглядається не як особистість, а як збірний об’єкт тілесних деталей. Тоді як в новинах про чоловіків шоу-бізнесу медіа переважно пишуть про їхні професійні здобутки.
Загалом у 75% матеріалів про шоу-бізнес і зірок фігурують жінки, а на чоловіків припадає лише 10% (і ще 15% – на зіркові пари). Лише 18% загальної кількості матеріалів про шоу-біз хоч якось стосувалися власне роботи зірок шоу-бізнесу.
«Шоу-бізнес у медійному полі виглядає приблизно так: гола співачка Х поплавала в басейні, потім топлес почистила апельсин, водночас зламавши ногу, а її чоловік вакцинувався без неї. Про все це співачка Х розповіла на телешоу. Бо таке враження, що тільки три опції доступні для вітчизняних зірок: роздягнутися, розповісти про щось особисте і взяти участь у ТВ-шоу. До вибірки дослідження взагалі не потрапили новини про громадську чи благодійну діяльність українських зірок шоу-бізнесу», — кажуть авторки.
На думку експертів ІМІ, один з найвищих ступенів знецінення жінок – це називати їх не власними іменами, а копією якоїсь всесвітньо відомої селебрітіз. Наприклад, такі новини:
- Турецька Кардаш’ян у бордовій сукні апетитними формами перевершила навіть Кім: Дикий гламур
- Корейська Кардаш’ян упакувала апетитних «подружок» золотисте декольте: «Богиня похоті»
- Пишногруда російська Кардаш’ян позбавила дару мови, показуючи бюст в неймовірному декольте: «Квітка розпущена»
При цьому більшість новин про шоу-бізнес, які потрапили до вибірки, були написані з порушеннями професійних журналістських стандартів. Лідери таких «новин» сайти «Політека», сайти «ТСН», «24 канал» та «Обозреватель».
Поради від ІМІ
- Новини мають хоча б мінімальну суспільну вагу. Якщо хтось загоряв на пляжі – це не новина, а, найімовірніше, джинса. Підказуємо: якщо нема що сказати про творчий доробок, то зірки могли б піаритися на благодійності, соціальних ініціативах, та хоча б на читанні книжок. В Україні є досить багато активних громадських ініціатив, які потребують піару.
- У новинах не мають міститися оцінні судження та емоційні епітети, якщо вони нікому не атрибутовані. Коментарі повинні бути відділені від фактів. Бо іноді, читаючи новини про шоу-біз, складається враження, що їх пишуть сексуально стурбовані журналісти чи піарники.
- Журналістські матеріали не мають посилювати гендерні стереотипи й містити сексизм та об’єктивізацію. Жінка – це не лише її «принади», жінка – це особистість.
- Не варто доповнювати новини випадковими коментарями із соціальних мереж.
- Якщо ви пишете про дітей публічних людей, вони все ще залишаються дітьми. І їхні права повинні бути захищені.
У межах дослідження ІМІ проаналізував 11 найрейтинговіших сайтів: «УП» («Таблоїд»), «Цензор», «24 канал», «НВ», «Страна», «Обоз», «РБК-Україна», «ТСН», «Гордон», «Політека», «Сегодня». Вибірка становила 237 матеріалів