Повага
  • Головна
  • Статтi
  • «Вам буде дуже незручно»: 5 стендапів для тих, хто втомився від сексистських жартів
Статтi

«Вам буде дуже незручно»: 5 стендапів для тих, хто втомився від сексистських жартів

Як феміністці, мені дуже важко любити стендап. Я беру все занадто близько до серця і не хочу присвячувати годину життя думкам чоловіка, який не може змиритися з новою реальністю, де жінок вважають за людей. Моє крихке почуття гумору не витримує випробовування жартами про жіночу логіку. А ще мені важко змиритися з фактом, що Луї Сі Кей, батьківська фігура сучасної західної комедії, який кілька років тому визнав, що має кепську звичку мастурбувати в присутності жінок, які цього не просили, досі збирає повні зали як в Україні, так і в Америці. А це означає, що коміки, для яких відсилка до зґвалтування – ідеальний панчлайн, досі не несуть жодних репутаційних ризиків і активно цим користуються. Однак стендап – як і порно – здорової людини існує.  До вашої уваги – суб’єктивний і далеко не повний список актуальних виступів про фемінізм, сексуальне насильство, гендерні стереотипи та виклики рівноправного батьківства.

«Х», Деніел Слосс, 2019

«Умощуйтеся зручніше. Але якщо вам незручно, не переймайтеся: у мене для вас купа матеріалу, від якого більшості з вас стане дуже, дуже незручно», – так починається «Х», десятий сольний виступ шотландського коміка, записаний для HBO у Сіднеї. У його основі – реальна, брутальна і, на жаль, типова історія сексуального насильства, з якою Слосс обходиться максимально проникливо і емпатично, при цьому не перетворюючи свій стендап на жалісливий TED-ток. Окрім цього, він міркує про токсичну маскулінність, яка унеможливлює близькість між чоловіками, і безглузду сексуальну освіту, після якої чоловіки до 28 років не знають, як дівчата користуються прокладками. І, певно, найкраща частина цього стендапу – про те, що наші упередження та стереотипи зникають не автоматично і з часом, а ціною активних когнітивних зусиль, так само, як і систематичне сексуальне насильство – ціною активного втручання. Звучить серйозно, але повірте: це буде ваш найкращий вечір за весь тиждень.

Що ще: все, що знайдете авторства Деніела Слосса в інтернеті.

«Nannete», Ханна Гедсбі, 2019

Цей стендап вийшов на Netflix влітку минулого року і вдарив по багатьох его. Він починається з жартів про гомофобію в Тасманії, звідки походить Ханна Гедсбі (і де одностатеві стосунки були декриміналізовані лише 1997-го року), про її камінг-аут перед рідними, про «брак лесбійського контенту» у її власних виступах, і про те, як важко нині бути білим гетеросексуальним чоловіком – яким Гедсбі не хотіла би бути зараз навіть за гроші, хоча «ця платня була б істотно кращою». Але в якийсь момент Гедсбі деконструює власний же гумор і ділиться своїми сумнівами щодо терапевтичної сили сміху. Її кар’єра, каже комікесса, побудована здебільшого на самозневажливих жартах, і це має змінитися: «Для панчлайну потрібна травма, бо для панчлайну потрібне напруження, а напруження годує травму. Люди вчаться з тієї частини історії, на якій фокусуються. Я мушу почати розповідати свою історію правильно». «Nannete», як і «Х» Слосса, змушує глядача подивитися в обличчя насильству та дискримінації, пояснюючи, що, як би нам не хотілося в це вірити, не існує жарту, який міг би нейтралізувати такий досвід.

Що ще: «Дуглас», зовсім свіжий стендап, що також вийшов на Netflix – «важкий другий альбом», як його називає сама Гедсбі, у ньому вона блискуче дає раду високим очікуванням глядачів «Nannete». Також у Ханни Гедсбі є невеликий, але прекрасний цикл іронічних відео про мистецтво «Renaissance Woman» для тих, хто любить розглядати деталі класичних полотен і запитувати себе: «Що тут, бляха, відбувається?»

«The New One», Майк Бірбіглія, 2019

Бірбіглія сподобається тим, хто любить довгі послідовні історії. «The New One» від Netflix – це практично документальна моновистава про батьківство з точки зору чоловіка, який не може знайти себе у родині після народження первістка. «Я бачив дива: як на світ з’являється нова людина, і як жінка, яку я люблю понад усе на світі, стає матір’ю. А я… теж був там», – розповідає Бірбіглія. «Безмолочний віце-президент» – так він описує свій статус у родині у весь перший рік життя своєї доньки, коли у близькості її і його дружини начебто не лишилось місця для нього самого. Бірбіглія ділиться з глядачем своїми найбільш непривабливими сумнівами та думками щодо власного батьківства і цим підтримує відкриту розмову про те, які різні почуття можуть виникати у тих, хто наважився завести дітей – як жінок, так і чоловіків.

Що ще: «My Girlfriend’s Boyfriend» – смішна і зворушлива історія його знайомства та кохання з дружиною.

«Elder Millennial» Ілайзи Шлезінгер, 2018

Ілайза Шлезінгер побудувала свою кар’єру на узагальненнях і жартах про «типову» поведінку чоловіків і жінок. Її аудиторія практично не перетинається з тими, хто вже прийняли фемінізм у своє серце, звільнилися від нав’язаних стереотипів та знають, що таке інтерсекційність, – і Шлезінгер чудово знає про це та іронізує з цього. Що ж вона тоді робить у цьому списку? Річ у тім, що вона ніколи не переступає межу, де починається приниження. Шлезінгер працює з наративами «мужності» та «жіночності», висміюючи насамперед те, до яких складних і безглуздих соціальних ігор вони змушують нас вдаватися. Так, наприклад, «Elder Millenial» на Netflix – це шоу про дейтинг і стосунки у сучасному світі, сповненому нерівності та упереджень. Наше суспільство часто гнобить жінок за те, що вони хочуть дуже простих і нормальних речей: моногамії, стабільних стосунків – бо все це може нібито «відлякнути» потенційного партнера, каже Шлезінгер. І одразу додає: «Хлопці, якщо ви питаєте дівчину, чи вона хоче дітей, і вона каже: так, це не обов’язково означає, що вона хоче їх саме від вас». Також цей стендап варто подивитись заради того, як Шлезінгер зображає дракона і майстерно імітує звуки павича.

Що ще: шоу «Unveiled» – про нещадні традиції весіль на капіталістичному Заході.

«Can I touch it?» Вітні Каммінгс, 2019

Ймовірно, це – найбільш витратний і найбільш видовищний стендап у історії Netflix. Тому що спеціально для нього американська комедіантка, продюсерка та режисерка Вітні Каммінгс замовила секс-робота – точну копію себе і провела на кілька місяців на форумах власників новітніх секс-ляльок, щоб з’ясувати, чи справді технології посилюють сексизм та об’єктивацію. Каммінгс доходить протилежного висновку і робить кілька несподіваних відкриттів: наприклад, покупець секс-робота додатково доплачує 1400 доларів за волосся на лобку ляльки – приблизно стільки ж, скільки жінки часом витрачають, щоб його позбутися. «Нам треба краще комунікувати, друзі, – каже Каммінгс. – Це зекономить нам усім гроші».

Що ще: ситком «2 Broke Girls» про жінок у малому бізнесі та ситком «Whitney» про стосунки.

Женя Олійник

Схожі записи

Українка Марія Лебединська стала чемпіонкою світу серед пожежників

Для ЗМІ створили порадник із дотримання гендерної рівності

НДІ оголосив одразу дві вакансії