Повага
Статтi

Що не так із гендерними підходами у системі освіти?

Минулого тижня Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки провів конкурс краси «Міс університету 2017». Окрім інтелектуального конкурсу та конкурсу талантів, було обов’язкове дефіле у вечірніх сукнях і… купальниках. На моє та моїх колежанок обурення надійшло чимало обурень у відповідь, ключове серед яких – що ми даремно піднімаємо кіпіш, бо дівчат на сцену ніхто силоміць не тягнув.

Вуз проводить конкурс краси. Не ерудиції, не винаходів, не інтелектуальних ігор, а конкурс на найгарнішу студентку!

Чи можемо ми в суспільстві, яке толерує ставлення до жінки як об’єкта (надання послуг, задоволення), говорити про дотримання гендерної рівності (навіть якщо вона задекларована Конституцією України та іншими законами) й очікувати від депутатів ратифікації Стамбульської конвенції?

Проблема «зарита» в системі освіти й виховання, які переповнені стереотипами і тим, що часто називають «культурними традиціями». Із малечку формуючи певні поведінкові ролі (не бігай – ти ж дівчинка, не плач – ти ж хлопчик), суспільство встановлює все більше правил, вимог, умовностей і заборон чи дозволів, які згодом формують у людині деформоване світосприйняття. Чоловіки повинні бути успішними (=гаманцями), а жінки – їм подобатися, бути люблячими дружинами і чудовими мамами. І якщо ти не вписуєшся в цю парадигму – з тобою щось не так.

Переходячи із «домашнього» періоду в дитсадківський, дитина з одного жіночого колективу потрапляє в інший: так формується сприйняття жінок як доглядальниць. Чи можливо по-іншому? Насправді сьогодні багато чоловіків приділяє увагу вихованню дітей, тож на родинному рівні ситуація змінюється, що не може не тішити. Проте цього замало, варто говорити і про якість того виховання. Якось почула на вулиці, як батько казав синові: «Не піднімай цього із землі, ти ж не дівчинка!» Це ж могла сказати і жінка. І єдина причина – відсутність базових знань про недискримінацію за ознакою статі.

Єдиний у Луцьку чоловік-вихователь (а віднедавна – методист) Олександр Пустельник на одній із гендерних медіа-кав’ярень розповідав, що діти звикали до нього важко, бо ж чоловік. Але невдовзі між ними зав’язалася справжня дружба, а тати і мами хотіли водити своїх дітей саме до нього. Тож чоловіки теж можуть бути вихователями? Чому ж тоді не є?

У Луцькому педагогічному коледжі на дошкільній освіті навчається лише один хлопець (з усіх чотирьох груп). Кілька років тому інший студент був змушений покинути навчання через насмішки в своєму рідному селі. Проте, це не єдина причина: існує ще й економічна складова. Іронічно кажучи, за такі гроші можуть із дітьми працювати хіба жінки.

Як виховують тих дітей у садочку, про що їм говорять – ми ніколи до кінця не дізнаємося. Очевидно одне – інструкцій щодо гендерно орієнтованого виховання немає.

Середня школа теж мало чим відрізняється від садочка. Хоча чоловіків-учителів у ній значно більше, саме тут дитина почерпне усе розмаїття стереотипів, упередженого, а то й дискримінаційного ставлення. Безперечно, не варто узагальнювати, однак відсутність гендерно орієнтованого підходу і в системі освіти, і в системі виховання є очевидним. Більшості відомі факти, коли дівчаткам кажуть поливають вазони, а хлопчикам носити воду (дівчинка не спроможна принести пляшку води?). Або коли на фізкультурі хлопці ганяють м’яча, а дівчата сидять на лавочках. Або на уроках праці дівчата вишивають хрестиком, а хлопці вирізають із фанери фігурки.

Про підручники з дискримінаційним контентом окрема розмова. Днями трапився до рук  підручник «Основи здоров’я» для 3 класу (схвалено МОН, експертизу проводив Інститут педагогіки НАПН України), в якому розміщено віршик Е.Успенського «Якби дівчинкою був я»:

Якби дівчинкою був я,

замість бігати й стрибати,

допоміг би я у домі

все на місце поскладати.

Я підмів би у кімнаті,

навіть виправ сорочки,

зміг би іграшки прибрати,

перемити всі чашки.

Я начистив би картоплі,

Витер пил де тільки зміг.

Молодець! – сказала б мама. –

Ти, синочку, допоміг.

А під віршиком – іще й завдання: поміркувати, чи можуть дівчатка виконувати домашні справи хлопчиків і навпаки.

У технікумах, коледжах і вузах ситуація з гендерною складовою теж невтішна. Плюс тим навчальним закладам, у яких діють Центри гендерної освіти (це переважно вузи, і лише 2 коледжі – педагогічний у Луцьку і текстилю та дизайну у Харкові).  У СНУ імені Лесі Українки (тому, який нещодавно провів конкурс красунь) у зв’язку з укрупненням предметів скоротили гендерну лінгвістику. Вивчають курс «крізь гендерні окуляри» і чують про гендерну рівність студент(к)и вишу лише від окремих викладачок – імплементації в усі навчальні дисципліни поки що не існує.

Професорка кафедри політології та державного управління СНУ імені Лесі Українки Оксана Ярош вважає, що для впровадження новітніх підходів, зокрема гендерною складової,  потрібні фахівці/фахівчині, які на належному рівні можуть викладати:  «Лишається проблемою, де таких взяти. У Міністерстві є ряд документів по імплементації гендерних підходів у освіту, а також підготовлений проект Стратегії впровадження гендерної рівності та недискримінації. Поки системне втілення йде поволі. Наш університет має кілька навчальних дисциплін із гендерної тематики, а це має стати складовою фахової підготовки майбутніх бакалаврів, магістрів. Хіба  можна говорити про фаховість професійних психологів, педагогів, політологів тощо, якщо вони не мають гендерної компетентності? Як він/вона зможуть працювати із різними групами людей, надавати консультації, допомогу?»

Гадаю, за умови системного підходу до гендерно орієнтованого навчання та виховання і конкурси краси, починаючи ще з чотирирічного віку, і сексистська реклама, і дискримінація при працевлаштуванні, і гендерно обумовлене насильство будуть вважатися дикістю. Сподіваюся на справжні освітні реформи в Україні.

 

Богдана Стельмах

координаторка Волинського прес-клубу,

Громадська активістка

Схожі записи

За рік творців сексистської реклами оштрафували майже на 300 тисяч гривень

МОН надало ступінь доктора наук автору дослідження, який писав про «матріархальний расизм» та «скотомізацію чоловіків»

Поліцейських з Кагарлика, яких підозрюють у зґвалтуванні жінки, взяли під варту

1 comment

Тeьяна 21 Грудня 2017 at 11:03 am

цілком погоджуюсь! Дужe змістовно!

Коментарі закриті.