Повага
Колонки

«Машинка жіноча, от і випендрюється по-жіночому»

«СТО – це червона зона сексизму. Поліруй сталеві яйця і йди розбиратися з ними», – пише мені подруга в одному спільному чаті.

«Газуй туди, відчиняй двері з ноги й починай лаятися з порогу. По-іншому часто на СТО не розуміють. Боротися треба, бо хто як не ти», – додає інша.

«Ніяких сліз», – кажуть обидві.

Добре, не буду. У такі часи живемо, що є, на жаль, через що плакати. Щодня. Та про все по черзі. 

«Ви дівчина, і вам складно зрозуміти»

«Чіпляйтеся до мужиків», – жартувала інструкторка з водіння, коли я казала, що мені треба б на СТО. Я всміхалася, але навіть не уявляла масштабів сексизму в цій сфері.

Зателефонувала у фірму, у якій велетенськими літерами на головній сторінці сайту написано «СТО автоелектрики».

«Алло», – сказав мені голос по той бік слухавки. Перепитала, чи це СТО. «Автоелектрики», – виправив мене чоловічий голос. Я трохи напружилася, але потрібною мені послугою таки скористалася. Після діагностики мені сказали, що проблему виявити не можуть: «У вас машинка жіноча, характер у неї жіночий, от вона й випендрюється по-жіночому». Для діагностики майстер відкрутив кришку панелі в авто й забув прикріпити її кліпсою назад. Це призвело до того, що коли я їхала містом, кришка відпала мені просто на ноги і я ледь змогла зорієнтуватися, щоб швидко прибрати її та вчасно загальмувати на червоне світло. 

Я зайшла у відгуки Google про цю компанію. Там власник сторінки на негативний відгук іншої водійки відповів:

«Ви дівчина, і вам складно зрозуміти наївну проблему. Будь-якому чоловікові зрозуміло, що у вас не треба було підключатися. Підключилися – не так, не підключилися – теж не так. Може, ви просто заїхали не в ті дні, що треба?»

Усе з вами зрозуміло, подумала я й пішла шукати рекомендації в Facebook. Написала, що шукаю СТО, де нема сексизму. І серед десятків коментарів був і такий: «До чоловіка треба звертатися, то й усе буде добре». Дуже насмішив і мене, й колежанок. Хоча згодом було вже не так смішно.

Жінки платять більше?

На іншій СТО, яку я обрала за рекомендацією друзів, проблему теж не змогли виявити. За порадою знайомого поїхала на третю станцію техобслуговування. І вже там мені «проблем» знайшли багацько. За пару тижнів ремонт влетів мені в копієчку. Однак проблему, з якою звернулася, це не вирішило, на жаль.

«Наступного разу таки або бери з собою мужика, або поводься менш інтелігентно. Тоді не надурять», – сказав приятель, який подивився мій чек за ремонт. І пояснив, що мені просто поміняли всі запчастини, які можна було поміняти. І що чоловікам би таке побоялися «впарити».

2013 року американські соціологи опитали близько 2000 жінок. І виявилося, що 66% із них впевнені – за ті самі послуги з них беруть більше, ніж із чоловіків. Але й це не все – 77% думають, що їм нав’язують непотрібні послуги та операції. І також частіше, ніж чоловікам. Ще одним висновком дослідження було те, що візит на СТО для багатьох жінок викликає більший стрес, ніж візит до стоматолога. 

До такого життя мене не готувало, подумала я, коли читала про соціальні експерименти, у яких із аналогічною проблемою на СТО зверталися водій і водійка, і за однаковий ремонт суми в чеках різнилися іноді в рази. Жінка мала заплатити більше.  

«Продам авто в ідеальному стані – їздила дружина»

Торік у Черкасах з’явилася зовнішня реклама автосервісу з таким змістом: «Дружина погнула диски?» – і інформація про тих, хто ці диски полагодить.

Депутат Черкаської міської ради Сергій Рубан (запам’ятайте це прізвище) рекламу розкритикував:

«Ось такий вигляд має печерний сексизм та зневага до жінок у рекламі. (…) Професійність водіння авто не залежить від статі. Жінки водять авто та дотримуються ПДР не гірше чоловіків. До речі, чоловіки з таким мисленням, як замовник цієї реклами, при продажу авто пишуть «в ідеальному стані, бо їздила жінка». Сподіваюся, що цей замовник реклами зрозуміє свою помилку та змінить цю зневажливу, дискримінаційну рекламу».

Відповідь фірми, яка розмістила рекламу, не забарилася. Вони оперативно виклали розповідь на своїй сторінці в Instagram, у якій розповідали про те, що якщо чоловік сварить дружину за погнуті диски, то це сексизм. А якщо він, називаючи дружину «мусіпучіскою», везе машину в ремонт, то ніякий це не сексизм. 

Згодом рекламу таки поміняли. І тут я прошу згадати прізвище депутата. Бо замість «Дружина погнула диски?» автори реклами глузливо вклеїли на рекламну площину «РУБАНули диск?», використовуючи прізвище депутата, який власне і критикував фірму за сексистську рекламу.

Не розкіш

В Україні збільшується кількість водійок. Багато знайомих мені жінок сіли за кермо, бо чоловіки, які були кермувальниками в сім’ї, нині пішли захищати країну у війську. У жінок, які мають дітей, ускладнився таймменеджмент. Навіть якщо й раніше дітьми опікувалася винятково мама, то нині часто дітей треба швиденько завезти в навчальний заклад одразу після відбою або забрати одразу після оголошення тривоги, врешті-решт – відвезти в бомбосховище, яке не завжди є в пішій доступності, за кордон чи в безпечнішу область України. Багато жінок волонтерять. А волонтер(к)ам без автівки досить складно. Візуально в тилових містах часом здається, що на дорогах за кермом або жінки, або чоловіки-військові. Звісно, це пов’язано також із тим, що багато чоловіків бояться повісток ТЦК і стараються часто не «відсвічувати» на блокпостах. 

Якби роль жінок під час війни суспільство оцінило справедливо, то проблеми поваги до водійок чи автовласниць просто не існувало б. Але ні: декого водійки відверто дратують саме тому, що вони – жінки. 

Ось допис у одній із груп у фейсбуці:

«Скільки ми будемо терпіти неадекватну їзду жінок на дорогих автомобілях? Сьогодні така врізалася в маршрутку номер 4».

Я жартома написала абсолютно дзеркальний коментар, що мені теж набридло терпіти неадекватну їзду чоловіків. Автор допису відповів нецензурно. Послав. І це все, що треба знати про ставлення до водійок як у соцмережах, так і на дорогах чи на СТО.

Для багатьох чоловіків-водіїв наліпка із зображенням «шпильки» на задньому склі автівки – як червона ганчірка для бика. Саме таку машину часто намагаються підрізати, обігнати, не пропустити там, де це передбачено правилами. Про це немає статистики, але це спостереження мої, моїх подруг і друзів. Подруга казала, що «жіночий» значок віддерла від машини на другий же день, бо він ніби притягував до себе водіїв-неадекватів. Один приятель казав мені: «Люблю сідати за кермо машини дружини і ставити на місце водіїв. Бо якщо думають, що за кермом жінка, то дозволяють собі зайвого на дорогах».

 «Оце ви чоловіка обрадуєте»

Якось я втрапила в ДТП. Постраждала тільки моя автівка. Патрульні, які приїхали зафіксувати аварію, подивилися на машину і сказали: 

«Оце ви чоловіка обрадуєте!»

До чого тут чоловік, якого в мене, до слова, взагалі немає? 

Подібна реакція патрульних, певно, і зумовлює те, що жінки, які втрапляють в аварію, одразу викликають на підмогу чоловіка. Як сказав мені один пан колись: «То з ким же мені розмовляти про вашу поведінку, якщо у вас чоловіка немає?» 

Гендерна рівність — не ділити людей на водіїв і водійок

У  департаменті патрульної поліції НПУ на мій запит відповіли, що проведення аналізу про ДТП, які сталися через порушення дорожнього руху, у розрізі чоловіків та жінок статистичною звітністю не передбачено. У цьому я вбачаю певну логіку, бо гендерна рівність у тому й полягає, аби не ділити людей на водіїв і водійок. Утім ще одне американське дослідження, де таку статистику таки наводять, мені припало до душі.

1925 року в США у статті в «Лос Анджелес Таймс» повідомили про результати дослідження фахівців Американської автомобільної асоціації. За їхніми даними, поведінка водійок на дорозі більш передбачувана і стабільна, тому вони скоюють менше аварій. Рапорти експертів із безпеки руху на дорогах засвідчували: частіше правил дорожнього руху дотримуються саме водійки. Вони здебільшого ухвалюють правильні рішення у звичних ситуаціях під час руху. Згідно з даними статистики ДТП, за однакової кількості подоланих кілометрів в аваріях гине більше чоловіків, аніж жінок. Найбільш небезпечні на дорогах  молоді чоловіки, тоді як жінки демонструють кращі водійські навички. Через 30 років фахівці Асоціації повторили дослідження. І результати виявились аналогічними. Найцікавішим же був такий висновок: «Чоловіки можуть або не можуть бути кращими водіями, ніж жінки, але вони помирають набагато частіше, намагаючись довести, що саме вони краще водять авто».

…І поки чоловіки думають, що краще вміють водити і краще розуміються на автівках, я їду вже на четверту СТО, щоб таки виявити проблему. У попередніх трьох чоловіки, які нібито розуміються на автівках краще за жінок, усунути несправність не змогли. 

Юлія Фомічова

Схожі записи

Без стін

Сергій Осока

Поплавський і попелюшки

Три набори стереотипів про шлюб і розлучення

Юлія Фомічова