Повага
  • Головна
  • Статтi
  • Ірина Рубіс про жінок і кар’єрне зростання : «Ми часто самі не ризикуємо зробити перший крок»
Статтi

Ірина Рубіс про жінок і кар’єрне зростання : «Ми часто самі не ризикуємо зробити перший крок»

Наскільки у діловому світі поважають принципи гендерної рівності, «Повага»  вирішила з’ясувати у бліц-інтерв’ю з  Іриною Рубіс. Пані Ірина – одна з найяскравіших персоналій українського маркетингу, власниця Ekonomika Communcation Hub (Delo.ua, MMR.ua, журналы Marketing Media Review, «Рейтинг ТОП-100»), співзасновниця проекту для ділових мам WoMo.com.ua, журналістка. Нещодавно за її участі відбувся SHE-конгрес – діловий захід про і для жінок у бізнесі (за партнерської підтримки WoMo.com.ua та Delo.UA).

rubis1

Чому вас зацікавила тема жіноцтва в бізнесі? Які аспекти виявились для вас ключовими?

Цю тему я розпочала рік тому, коли остаточно зрозуміла, що у великих ешелонах бізнесу гендерна нерівність існує. Коли ти на етапі мідл-розвитку своєї кар’єри, то якщо гарно працюєш, тебе визнають і оцінюють так само добре, як і успішних чоловіків. Проте коли ти просуваєшся кар’єрними сходами все вище і вище, ти помічаєш, як у ставленні до тебе… з’являється поблажливість. І це не залежить від того чи ти стримуєш емоції, поводиш себе на рівних, виконуєш бізнес-завдання. В Україні однозначно в певних сегментах бізнесу домінують чоловіки. І як би жінка не виросла професійно – її все одно не підвищують.

Тож я подумала, що слід почати з підтримки впевненості жінки. Адже часто ті важливі кроки, які я могла зробити в роботі, я не зробила через свою невпевненість.

Так з’явився проект WoMo.com.ua – мама в справі. Моїй особистим завданням було показати собі й іншим образ жінки, яка вміє балансувати: варити кашу без грудочок, а бізнес робити без проблем. Жінок – які щасливі там і там.

Якщо жінка схильна перейматися стереотипами суспільства, на кшталт, успішна бізнесвумен – погана мати і дружина, – але вчиться цьому протистояти, то згодом ці стереотипи більше не турбуватимуть її.

Коли ми розпочинали підготовку до SHE-конгресу, то говорили з великою кількістю жінок. І зрозуміли, що варто створити платформу, де ми зможемо зустрітися всі разом. Тема цього форуму не гендерна рівність. Нам цікавіше було створити інтелектуальний контент, орієнтований на бізнес, дати аргументи жінкам-управлінкам, що варто і чого не варто робити в умовах великого бізнесу.

Серед результатів, які представляла одна зі спікерок форуму: останні бізнес-тренди такі – де в управлінні є жінка, там бізнес розвивається значно швидше й успішніше.

Феномен «скляної стелі» в Україні часто замінюють «бетонною», коли жінка в професії вимушена просто кувалдою прокладати собі шлях. Як складається ваша кар’єра?

Мені пощастило в кар’єрі: я нічого спеціально не пробивала. Просто роблю свою справу відчайдушно та віддано.

Сьогодні більшість моїх візаві на інтерв’ю – це жінки, які відбулися в професії. І я не вважаю, що всі вони із перфоратором довбали цю стелю. Я переконана, питання більше у внутрішніх обмеженнях. Ми самі себе недооцінюємо, маємо сумніви, чи ми гідні тієї посади тощо. Не ризикуємо зробити перший крок. У моїй кар’єрі був випадок коли мені запропонували підвищення, а я була на восьмому місяці вагітності. І я дуже хотіла відмовитися і так би й зробила, тому що хотіла побути з дитиною.

Але тут мене підтримав мій чоловік. Він наполіг на тому, щоб я використала свій шанс. Він мене завірив, що буде завжди підтримувати – просто іди і роби. Добре, що поруч зі мною була така людина. А якби мій чоловік був патріархально налаштованим, який сказав би – ось твої кухня й каструлі – будь ласка, насолоджуйся… Не було б ні WoMo, ні SHE-конгресу, нічого.

Тобто проблема була в мені: розумом я сприймала, що це підвищення – шанс, але емоційно я тягнулася до дитини, яка незабаром мала народитися. Зрештою, все сталося.

Про себе ви кажете, що ви – інтелектуальна німфоманка. Як це розуміти? Поясніть, будь ласка.

У мені невгамована пристрасть і цікавість до інтелектуального пізнання. Я завжди прагну більше знань, досвіду, спілкування. Така собі постійна незадоволеність… Один мій знайомий якось зауважив, мовляв, якщо я така, отже, нещаслива. Нібито коли людина щаслива, то вона в гармонії. А я вважаю, що така невгамовність – вкрай важлива якість у такому бізнесі, як медіа. Щира допитливість і бажання рухатися все далі й далі – це те, що по-справжньому драйвує кар’єру і медіаіндустрію в цілому.

Коли нерівне ставлення до жінок, страждають від цього і чоловіки…

Саме так. Тому в медіа-проекті WoMo, який із самого початку був створений для бізнес-мам, я включила рубрику для татусів. Пишу портрети батьків, які не тільки орієнтовані на гроші, типу приніс у сім’ю і все – ліг на диван. Але історії тих, хто своїм прикладом надихають і показують, що може бути по-інакшому. І я бачу, що такі зрушення в бізнесі вже є. Звісно, якщо це вже біг-біг боси – вони зрозуміло, не так багато часу приділяють сім’ї. Але ж на їхню зміну прийдуть нові боси із міддл-менеджменту.

Нещодавно я мала інтерв’ю з чоловіком, який вів чотири бізнеси. Однак у кризу вирішив зробити паузу й пішов у декрет: три роки приділив вихованню дитини. Сьогодні, коли знов підключився до бізнес-лихоманки, він пригадує той час, як один з найщасливіших моментів у його житті.

«Як би ж мені ще не заважали всі ті бабусі й тітки, які ходили кругами й осудливо на мене дивилися – взагалі було б все добре», – ділився мій співрозмовник.

rubis2

Як реагувати жінкам у «світі чоловіків» на сексистські жарти?

Особисто я відповідаю гумором. У бізнес-світі на мене швидше дивляться як на якусь цікавинку. В одній компанії, де  я працювала, усе було структуровано, жорсткий корпоративний світ. І ось збиралася рада директорів – і я туди приходила з креативними ідеями і полум’яним поглядом. Ці чоловіки дивилися на мене… як на тайфун, який накрив солідний кабінет.

Утім, не можу сказати, що відчувала тиск з боку чоловіків, але поблажливе ставлення  – так. Цікаво, що не стільки з боку мого керівника, а, наприклад, у переговорах з кимось із партнерів. Можливо, ця недовіра ще й      через мій молодий вік? І сидять ці 45-50-річні чоловіки й хитають головою, мовляв, розказуй-розказуй, а ми тебе послухаємо…

На будь-які закиди я вмію дати гідну відповідь, але в роботі я також завжди тримаю дистанцію.

Як долати стереотипи щодо жінок у бізнесі?

По-перше, це бути впевненим у собі й у тому, що ти робиш. Кожній людині слід розібратися в собі й зрозуміти, що в неї найкраще виходить й рухатися в цьому напрямку.

По-друге, не соромитися питатися поради і шукати наставників. Мій досвід підказує, що ми часто зациклюємося на собі й своєму досвіді і не завжди можемо побачити альтернативне рішення. Та буває так, що зустріч з правильною людиною в потрібний час може багато в чому допомогти.

Звісно, що в мене як у журналіста ймовірність таких зустрічей значно більша. Аніж, скажімо, в дівчини, яка сидить у якомусь банківському відділі, а мріє зайняти керівне місце в правлінні. Очевидно, їй буде складніше зустріти потрібну людину. Утім, слід завжди шукати наставника чи кар’єрного консультанта, який би підказав, як краще.

По-третє, завжди говорити про те, що для тебе важливо і що ти хочеш. І тебе почують.

Ірина Виртосу, Центр інформації про права людини спеціально для Повага

Схожі записи

Як «Феміністична майстерня» за рік провела близько 80 заходів на тему гендерної рівності

НДІ шукає волонтерів та волонтерок на медійний марафон «Рівність у політиці»

На Миколаївщині започаткували курси для трактористок