«Використання контрацептивів та аборти – це вбивство», «молитва – запорука позитивного душевного стану», «рівень розлучень серед пар, які мали статеві стосунки до одруження, більше як на 50% вищий, ніж серед тих, які утримувалися до одруження», – такі тези та ще безліч гендерних стереотипів містить посібник «Основи сім’ї» Буковинського.
2 лютого комісія з гуманітарних питань Полтавської міської ради з нібито одноголосно підтримала вивчення підручника Адріана Буковинського «Основи сім’ї» у межах шкільної програми.
Проте чи було насправді голосування чи маємо справу з добре зрежисованим поширенням фейкової інформації задля просування одіозного посібника? «Повага» з’ясовувала подробиці.
Читайте також: 10 заповідей із основ сім’ї для моєї доньки
Пригадуєте, факультатив «Основи сім’ї», який у серпні 2019 року почали впроваджувати в українських закладах середньої освіти? Втім зміст підручника обурив деяких батьків через сексистські та дискримінаційні висловлювання, тож вони звернулися до Міністерства освіти з проханням зробити антидискримінаційну експертизу одіозного видання. Скарги на підручник надходили й від народних депутатів.


Раніше докторка соціологічних наук, гендерна дослідниця Олена Стрельник, яка аналізувала цей підручник, зазначала, що в посібнику безліч неперевірених даних із ознаками маніпуляції. Крім того, робочі зошити, очевидно чи опосередковано, транслюють релігійний погляд на родину, про що не попереджають на обкладинці.
У листопаді 2019 комісія вирішила призупинити викладання цього курсу в школах, проте 9 квітня 2020 року дозволила відновити за умови, якщо автор внесе відповідні зміни та перевидасть посібники.
І ось перспектива вивчати «Основи сім’ї» у Полтаві знову заграла новими барвами.
Першими на сполох забили ЗМІ
«Аборти – зло, контрацепція – убивство, за чоловіка треба молитись, бажано вдвох з дитиною. Це – із підручника «Основи сім’ї», який намагаються внести до програми 10-11 класам у Полтаві. За його вивчення вже одноголосно проголосували вчора на гуманітарній комісії депутати Полтавської міськради. Назва курсу – «Основи сім’ї» – звучить дуже пристойно. Але просто погортайте книжку, яку, до речі, вже перевіряє на вимогу батьків міністерство освіти», — написала в Фейсбуку головна редакторка сайту Kolo.news Тетяна Цирульник.
І додала, мовляв, розуміє, що депутати й депутатки — зайняті люди, тож не мають часу розбиратися, за що голосують.
«Але це дуже слабеньке виправдання. На комісіях цей факультатив уже протягли, сподіваюсь, Департамент освіти таки вгамує цю ініціативу», — зауважила Цирульник.
Також на спробу просунути курс «Основи сім’ї» відрегувала Олена Стрельник. Соціологиня нагадала, що свого часу вона уважно прочитала це видання і висловилася щодо недоцільності викладання курсу в школах.
«Зараз додам – відчепіться від дітей та молоді. Жодним підручником ви не зробите сім’ї щасливішими, не знизите рівень розлучень, не примусите жінок народжувати. Бо сучасний стан родини вже давно визначений другим демографічним переходом. А ось що точно буде – прірва між підручниками такого штибу та реальністю, у якій живуть сучасні діти. Фальш та лицемірство освіти стануть ще більш очевидними. І практична порада: шановні батьки, не полінуйтеся, прочитайте спочатку підручники цього курсу, які вам запропонують купити за гроші. Єдина фраза про те, що єдино припустимий календарний метод контрацепції, робить мене дуже злою», – зазначила Стрельник, яка аналізувала підручник у межах антидискримінаційної експертизи.
«Ми не голосували, а просто заслухали інформацію»
Депутатка від партії «Слуга Народу», очільниця депутатської групи «Рівні можливості» в Полтавській міській раді Катерина Бабіч входить до комісії, яка нібито голосувала за впровадження курсу в школах. Вона пояснює, що насправді інформацію викривили, ніхто не затверджував ані підручника, ані програми.
«Ще раніше нам презентували тему сферичного розвитку сім’ї. Тоді йшлося про ініціативу, щоб у школах психологи та педагоги робили акцент на тому, що таке сім’я тощо. Про підручники взагалі не йшлося», – каже депутатка.
За її словами, на засідання комісії прийшла Надія Войткевич-Запара з презентацією сферичного розвитку сім’ї й запропонувала програму та підручник Буковинського. Ніхто з комісії нічого не знав про цього автора та його книгу.
«Будь-хто має право прийти на засідання комісії. Відповідно, ми маємо заслухати всю інформацію. Я тоді зауважила, що, по-перше, не в наших повноваженнях вносити такі речі в освітній процес. По-друге, ми не бачимо суті програми взагалі. Є якийсь підручник, але ми його не бачили. Що ми зробили? Попросили управління освіти зустрітися з ініціаторами цієї програми, дізнатися, що вони пропонують, і відзвітуватися на комісії. Ми не голосували, а просто заслухали інформацію й рекомендували управлінню освіти відпрацювати це. Але потім були шоковані, звісно», – зізнається Катерина Бабіч.
Читайте також: Відмовитися не можна викладати: Як «Основи християнської етики» збурили Тернопіль
І додає, що 4 лютого відбулося наступне засідання комісії.
«Ми взяли офіційне слово, у якому зауважили, щоб громада не хвилювалася, ніхто не затверджував цієї програми, людина просто поділилася ідеєю. Висловлюємо величезну вдячність тим, хто відразу зреагували й звернули на це нашу увагу. Але управління освіти дало чітко зрозуміти: якби ми цього не зробили, то зробили б вони. Адже все, що вносять у освітній процес, проходить багато комісійних етапів, тому це все одно випливло б», — запевняє депутатка.
На її думку, йдеться про провокацію, адже ініціатори внесення цієї програми та підручника написали в соцмережах, що депутати все затвердили. Тобто фактично опублікували хибну маніпулятивну інформацію про те, що нібито відбулося на засіданні комісії.

«Це питання поставили просто на порядок денний як додаткове, без попередньо наданих матеріалів. Якби нам дали цю презентацію, скинули книги в електронному вигляді, звісно, такої ситуації не було б», – резюмує очільниця депутатської групи «Рівні можливості» у Полтавській міській раді.
Наталка Сіробаб