Кампанія рожевої стрічки або привернення уваги до раку молочної залози

0 379

Рожева стрічка – символ, який використовується для інформування суспільства про проблему раку молочної залози. Стрічку носять на одязі чи на сумці, причому не тільки жінки, а й чоловіки, зображують на плакатах, на сувенірній благодійній продукції. Навіть відома фраза “keep calm” (заспокойся) продовжена з використанням цієї тематики – “keep calm and think pink” (заспокойся й думай про рожеву стрічку).

Перебуваючи протягом цього навчального року у США, не змогла не помітити масштабів кампанії – у порівнянні з Україною, де лише зрідка було чути про проблему раку молочної залози. І це не дивно, адже у США на обізнаність щодо раку молочної залози виділяють цілий місяць жовтень, який названо відповідним чином – Breast Cancer Awareness Month (Місяць обізнаності з проблематикою раку молочної залози).

Загалом Місяць обізнаності з проблематикою раку молочної залози – щорічна міжнародна програма, покликана боротися проти раку молочної залози в усьому світі. Це   надання інформації про хворобу, збирання коштів для дослідження причин, запобігання та лікування. Програма також розповсюджує інформацію про хворобу та забезпечує підтримку людей, що постраждали від її наслідків.

Історія привернення уваги до проблематики

Ідея використати рожеву стрічку в кампанії проти раку молочної залози належить Евелін Лаудер (Evelyn Lauder) (1936-2011), американській бізнес-леді австрійського походження та відомій філантропині. Як передає «Голос Америки», у 1992 році Евелін разом із товаришкою створили рожеву стрічку, зав’язану в бант, аби започаткувати серед жінок просвітницьку роботу щодо небезпеки захворювання на рак. Чотирма роками раніше Евелін поставили діагноз – рак грудей, який успішно прооперували та пролікували.

Разом зі своїм чоловіком Леонардом Луадером, який займав посаду президента у відомій компанії матері – Есте Лаудер (Estee Lauder), Евелін почала продавати косметику з рожевою символікою. Гроші з продажів ішли на дослідження раку молочної залози.

Евелін Лаудер у 1993 році заснувала Фундацію з дослідження раку молочної залози (Breast Cancer Research Foundation). На вебсторінці Фундації зазначено, що за часу заснування вони вже профінансували майже 11 млн. годин досліджень. Дослідження відіграють важливу роль, адже, перш ніж розв’язувати проблему, її варто вивчити.

Фундацією було залучено 275 дослідниць і дослідників із різних наукових сфер. Окрім того, перераховано здобутки досліджень проблематики раку молочної залози, серед яких з’ясування ролі генетики в захворюванні, впливу стилю життя на ризик захворювання, причини поширення чи повернення хвороби тощо.

Масштаби проблеми в Україні та світі

Згідно з даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, рак молочної залози є найпоширенішим видом раку в жінок – як у розвинених, так і в менш розвинених країнах. За оцінками, у світі понад 508 000 жінок померли у 2011 році через рак молочної залози. Незважаючи на те, що рак молочної залози вважається захворюванням радше країн так званого розвиненого світу, майже 50% випадків захворювання та 58% випадків смерті спостерігаються в менш розвинених країнах. Окрім того, відсоток захворюваності у  світі дуже відрізняється: наприклад, від 19,3 на 100 000 жінок у Східній Африці до 89,7 на 100 000 жінок у Західній Європі.

Вікові особливості захворювання такі. В середньому 20% випадків захворювань у Європі діагностується в жінок, молодших 50 років. 37% випадків припадає на жінок віком 50–64 роки. Решта випадків спостерігається серед жінок старших цього віку.

Свіжі статистичні дані про ситуацію в Україні надав Владислав Збанацький, заступник Генерального директора з нагляду за неінфекційними захворюваннями ГУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України»: «Понад 13 тисяч українок захворіло минулого року на рак молочної залози, більше 35% із них – померло. На жаль, за статистикою виходить, що це кожна десята жінка». Рак молочної залози займає перше місце в Україні серед жіночих онкозахворювань.

Фахову інформацію українською мовою про рак молочної залози можна черпати зі спеціалізованого науково-освітнього Інтернет порталу Інституту експериментальної патології, онкології й радіобіології ім. Р. Є. Кавецького НАН України.

Кампанія рожевої стрічки у США

Хотіла б поділитися власним досвідом спостерігання за кампанією рожевої стрічки цього жовтня у США, зокрема у Нью-Йорку. Це лише деякі приклади привернення уваги, але їх доречно використати також і в Україні, аби ситуація виглядала масштабніше й передбачала залучення ширшого кола людей.

Передусім, магазини, наприклад, одягу, пропонують пожертвувати хоча б 5 доларів на дослідження проблематики раку грудей. Також є спеціальні сайти, на яких можна долучитися фінансово до розв’язання проблеми. Наприклад, Pink Ribbon Shop (магазин рожевої стрічки) пропонує різноманітну продукцію. Тобто, любов американців і американок до шоппінгу використовується для збирання коштів на боротьбу з раком молочної залози.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На початку жовтня я кілька днів проходила мимо – і таки наважилася зайти в поліцейський відділок на своїй станції Нью-Йоркського метро, аби розпитати, що означає цей рожевий антураж зі стрічками. Із символів я здогадувалася, що це підтримка обізнаності щодо раку молочної залози. Виявилося, що локальний поліцейський відділок підтримує цю кампанію, яка, за словами одного з поліцейських, розпочалася ще з 1990-х років. До речі, на вході у відділок написано “Заходьте, познайомтеся з поліцією”.

Загалом у США поліцейські активно долучені до інформування про проблему раку молочної залози. «Голос Америки» зробили окремий сюжет про те, як у Лос-Анджелесі  з нагоди місяця боротьби з раком молочної залози машини розфарбували в рожевий колір. Окрім того, поліцейські носять рожеві нашивки, аби привернути увагу до проблеми й нагадати жінкам про обстеження.

День боротьби з раком молочної залози в Україні

В Україні до проблематики привертали увагу не протягом усього жовтня, а саме 20 числа – у День боротьби з раком молочної залози. У рамках проекту Pink Party в містах України розпочалася акція на підтримку профілактики раку молочної залози.

Голова всеукраїнської організації «Разом проти раку», президентка київської громадської організації «Амазонки» Лариса Лопата 16 жовтня у студії Громадського Радіо розповіла про масштаби проблеми та можливі шляхи її попередження.

Як зазначено в історії створення «Амазонок», 1999 року завдяки українсько-американській організації РАТН (програми оптимальних технологій в охороні здоров’я) було організовано кілька груп психологічної підтримки жінок, які перенесли рак молочної залози. У багатьох містах України зареєструвались і працюють організації, членкині яких на волонтерських засадах надають психологічну підтримку жінкам, які перенесли рак молочної залози.

Одна з наймасштабніших соціальних благодійних програм AVON «Разом проти раку молочної залози» стартувала в 1992 році Великобританії й наразі діє в 50 країнах світу. В Україні програма розпочала свою діяльність у 2001 році з акцентом на роль ранньої діагностики раку молочної залози. Компанія та її партнери поширюють інформаційні матеріали, залучають благодійні кошти, пропонують спеціальну лінію продукції «Рожева стрічка», прибуток від якої йде на фінансування ініціатив, спрямованих на боротьбу з цією хворобою в Україні. Як приклад, зібрані кошти спрямовуються на придбання сучасного медичного обладнання для ранньої діагностики захворювання.

Звісно ж, існують певні локальні, але вже постійні ініціативи долучення до кампанії в боротьбі з раком молочної залози. Наприклад, у межах Всесвітнього дня боротьби з раком молочної залози 20 жовтня на території Чернігівського обласного онкологічного диспансеру стартував рожевий флешмоб «# Я пройшла. А ти?».  Ініціаторками заходу, що мав на меті привернути увагу суспільства до онкологічних захворювань і спонукати жінок до своєчасного мамологічного обстеження та проходження мамографії, були викладачки і студентки Чернігівського національного технологічного університету та онкологи диспансеру.

Одна з моїх фейсбук подруг поділилася досвідом обізнаності про кампанію боротьби із раком молочної залози в Україні: «я 4-й рік займаюся в суто жіночому фітнес-клубі FitCurves. І кожен рік у мережі клубів весь жовтень проводиться акція на підтримку жінок, які мають цю проблему (рак молочної залози). Це збір благочинних внесків для жінок, які перенесли операцію і пропозиція для них – всі, хто хоче й має дозвіл від лікаря, можуть безкоштовно займатися у фітнес-клубі!». Інша – розповіла про «Обіцяй собі берегти себе» – соціальну кампанію, покликану привернути увагу громадськості до проблеми раку молочної залози в Україні.

Звісно ж, цих зусиль замало, аби  привернути більшу увагу до проблематики. Україні потрібна системна превентивна інформаційна кампанії й доступ до фахової лікарської допомоги. Хоча наразі варто скористатися принаймні тим, що вже є. Зокрема, ось тут за лінком – адреси лабораторій для обстеження. Рання діагностика рятує життя в 96%.

Тамара Марценюк

Схожі записи

Залишити відповідь

Ваша электронна адреса не буде опублікована.