Американське і українське жіноче підприємництво: порівняльний аналіз стимулів і бар'єрів

  • Січень 27, 2016
  • 1357
  • 0

Три ключові перешкоди для розвитку бізнесу українських підприємниць: бюрократія в державних органах, брак фінансування та відсутність кваліфікованого персоналу. Такі висновки зробили американські дослідники після проведення опитування серед 1000 українських бізнес-леді у 2015 році.

etiket_pen

Фото: lady.ru

Стаття базується на українському загальнонаціональному дослідженні (2015), проведеному професором Джоном Джонсоном, і результатах американського опитування жінок-підприємниць, проведеного фондом CoxBusiness (2013). Мета українського дослідження – аналіз існуючих бар’єрів для розвитку жіночого бізнесу в Україні. 1000 жінок-підприємниць з усіх регіонів країни взяли участь в опитуванні. Звіт фонду COX – це опитування 624 північноамериканських жінок-підприємниць.

Чому жіноче підприємництво?

Жіноче підприємництво є важливою тенденцією сучасного ринку праці, як у розвинених країнах, так і в країнах, що розвиваються. Цікаво порівняти існуючі бар’єри підприємництва для американських і українських жінок та проаналізувати можливі міжкультурні спільні риси й відмінності. Порівняльний аналіз проведено на основі американського опитування жінок-підприємниць, проведеного фондом CoxBusiness (2013), і дослідження «Проблеми жіночого підприємництва в Україні» (2015).

Які основні перешкоди на шляху жіночого підприємництва в США і Україні

Три основні перешкоди, виявлені в Україні, це  бюрократія державних органів влади (77% респонденток), відсутність державної підтримки (66%) і відсутність джерел незалежного фінансування для початку бізнесу (60%) (2). Менше 10% респонденток заявили, що вони ніколи не стикалися  з державною бюрократією, або що це неважливо. Щодо питання «Я можу знайти необхідне фінансування для мого бізнесу», тільки 13% були в змозі знайти всю суму (2). Більшість респонденток знайшли основну частину фінансування бізнесу самостійно (40%) (2). У той же час американські підприємниці зазначають, що основними бар’єрами на їхньому шляху до підприємництва були, насамперед, баланс роботи/життя (в значній мірі  30%); вміння вести малий бізнес (певною мірою  28%), і досвід керівництва (певною мірою  24%) (1). Тільки 22% респонденток заявили, що доступ до фінансування впливає на розвиток їхнього бізнесу в значній мірі. Переважна більшість американських жінок-власниць малого бізнесу ще не відчувають жодного впливу припинення урядової підтримки (1). 79% заявили, що це не вплинуло на їхній бізнес (1).

1l

Професійний досвід має велике значення

Відсутність кваліфікованих кадрів є важливою перепоною для українських жінок-підприємниць (42% респонденток). Тільки 8% жінок-підприємниць зазначили, що їм досить легко знайти працівників для розвитку свого бізнесу. Оскільки більшість досліджуваних підприємств не вимагає високого рівня кваліфікації працівників, цей показник здається низьким (2). Американські ділові жінки не зазначають такий виклик. Однак, відповідаючи на запитання «Ви б заохочували інших молодих жінок до лав підприємниць?», найбільш часто (42%) стверджують  так, але після того, як вони попрацювали на когось іншого (1). Це свідчить про важливість набуття професійного досвіду для ділових жінок.

Українські та американські ділові жінки гарні комунікаторки

Українське дослідження виявило, що жінки-підприємниці мають високий рівень комунікації. 71% респонденток заявили, що вони часто або дуже часто спілкуються з іншими підприємницями (2). Це відмінний показник розвинених соціальних мереж, які можуть сприяти розвитку бізнесу. Американське дослідження демонструє аналогічну ситуацію  36% респонденток заявляють, що важливість мереж спілкування має вирішальне значення для їхнього успіху як підприємниць; 32% стверджують, що це дуже важливо, і 20%, що це важливо (1). Більшість жінок-підприємниць докладають зусиль, щоб підтримати інших ділових жінок  дві третини респонденток заявили, що вони будуть завжди опікати жіночий бізнес, коли це можливо або доречно (1).

Американські ділові жінки набагато впевненіші у своїх силах, ніж українські колежанки

Майже 40% українських респонденток заявили, що вони відчували невпевненість у собі, яка виявляється серйозною перешкодою для розвитку бізнесу. Велика частина ділових жінок в Україні сумнівається в особистих здібностях і навичках для початку власного бізнесу (3). Водночас тільки 24% американських ділових жінок заявляють, що відсутність досвіду керівництва впливає на їхній бізнес певною мірою, у той час як ще 24% стверджують, що це взагалі не важливо (1). 23% вказують, що вони взагалі не потребують підтримки наставника. У цьому випадку ми бачимо суттєву різницю між ситуацією американських та українських підприємниць.

Початок бізнесу є важливим життєвим досягненням для американських та українських підприємниць

25% і 39% українських респонденток відповідно повністю згодні й переважно згодні з тим, що, початок власного бізнесу був одним з найважливіших досягнень у їхньому житті (2). Це схоже на висновки американського дослідження  майже всі підприємниці (92%) розпочали б власний бізнес знову, якщо б їм довелося це зробити (1). Крім того, 38% американських підприємниць ставляться оптимістично і 35% дуже оптимістично до майбутнього свого бізнесу (1). Таким чином, у цьому випадку американські ділові жінки набагато впевненіші у своїх ділових навичках і своєму майбутньому.

Тим не менш, навіть з ростом числа жінок-власниць малого бізнесу, 85% американських респонденток вважають, що існують численні виклики, які є специфічними саме для жіночого бізнесу (1). Ці проблеми включають в себе гендерну нерівність (73%), більше навантаження (71%), відсутність можливості у певних галузях (55%), доступ до фінансування (41%) (1).

У середньому американські ділові жінки впевненіші у своїх навичках, у майбутньому свого бізнесу та у фінансових можливостях, ніж їхні українські колежанки. Серед спільних рис можна зазначити, що американські та українські підприємниці вважають комунікацію важливою конкурентною перевагою та діловою навичкою.

Автори: професор Джон Джонсон, кандидатка політичних наук Анна Тараненко

Академічні наукові доповіді та статті:

1. Cox Business Snapshot of Women Entrepreneurs survey. (2013). A survey of 624 North American female business owners. Retrieved from http://www.coxblue.com/wp-content/uploads/cox_small_business_womens_survey.pdf

2. Johnson, J., Chinta R. Barriers to Entrepreneurship for Women in Ukraine. Studies of Changing Societies: Comparative and Interdisciplinary Focus, 1, 4-22, 2015.

3. Джонсон Дж.С. Успіх у бізнесі: Перешкоди та стимули на шляху українських бізнес-леді // Український соціум: науковий журнал. – № 4 (51). – 2014 – С. 62 – 75.

Поділитись з друзями

Схожі записи Схожі записи

© 2014 Povaha.org.ua. Сайт кампанії проти сексизму у політиці і ЗМІ.
Використання матеріалів povaha.org.ua дозволено лише за попередньої згоди правовласників. Передрук матеріалів можливий за умови публікації активного гіперпосилання на сайт у першому абзаці. Редакція може не поділяти думки авторів у розділі "Колонки".
Листи зі пропозиціями та зауваженнями можна направляти на електронну адресу povaha.org.ua@gmail.com
Facebook Twitter

Система Orphus